Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.12.2008 23:16 - Електрически автомобили завладяват първо Хавай, а после…?
Автор: meto76 Категория: Бизнес   
Прочетен: 1349 Коментари: 0 Гласове:
0



Електрически автомобили завладяват първо Хавай, а после…? Американската компания Better Place разработва мащабни проекти, с които да направи ползването на електрически автомобили лесно и достъпно Американската компания Better Place разработва мащабни проекти, с които да направи ползването на електрически автомобили лесно и достъпно

10 Декември 2008

e-vestnik  

image Служители на Better Place демонстрират новите електрически автомобили в Хавай. Снимка: Аутоблог Грийн

Революцията в транспорта започва да се случва. Американският щат Хавай и Хавайската електрическа компания започнаха проект, според който трябва да бъде построена алтернативна транспортна система – само на електрически превозни средства с подновяеми батерии и „интелигентна“ система за тяхното презареждане.

Планът е дело главно на бившия функционер от Силиконата долина Шей Агаси и ще се опита да се справи с големите препятствия пред електрическите коли – бавното презареждане на батериите и ограниченото разпространение. Агаси ще използва наличните технологии за електрически автомобили заедно със свързана към Интернет мрежа от десетки хиляди станции за презареждане. Тази комбинация, според Агаси, ще позволи на компанията му Better Place L.L.C. да направи използването на електрически коли лесно и достъпно.

За момента Агаси работи с хора от правителството, местните организации и голяма автомобилна компания. Проектът вече беше представен в Израел, Дания и Австралия – заедно с “Рено-Нисан” и много фирми от Северна Калифорния. Идеята, зад която са застанали всички те, е да има електрическа кола, която да може да измине над 100 мили без презареждане. Производството ще започне през 2010 г. в Израел. Тестови модели ще бъдат пуснати през 2009, а колите ще излязат масово на пазара през 2012 г.

Агаси вече е събрал над 200 милиона частно финансиране за идеята си. През октомври, той се свърза и с Macquarie Capital Group, за да получи допълнителен един милиард, който е предназначен за развитие на проекта в Австралия. На пресконференция Агаси каза, че е голям оптимист въпреки финансовата криза. Той обясни, че неговата мрежа от партньори може да осигури стабилен годишен доход. Клиентите на бъдещата мрежа за презареждане на батериите ще се абонират за услуга и ще плащат за достъп в зависимост от разстоянието, което искат да пропътуват.

Имайки предвид срива на пазара на ипотеките, Агаси каза, че инвеститорите търсят нов клас проекти, които ще осигурят сигурна печалба за много години напред. „Мисля, че такъв проект са батериите. Когато вече караш електрическа кола, няма как да решиш да не подновяваш абонамента си и да спреш да караш.“ Според Агаси, дори цените на петрола да продължат да падат, цената на неговата услуга винаги ще е по-изгодна. Мрежата за презареждане ще се захранва от възобновяеми източници – слънчева светлина и вятър, и ще може постоянно да осигурява енергия за новия клас автомобили.

Агаси смята, че неговият проект ще е особено подходящ за „островни“ икономики, които обикновено имат висока цена на енергията. Цените ще растат с мащаба на местната икономика. „Затова винаги сме знаели, че Хавай ще е перфектният модел, казва Агаси в интервю за „Ню Йорк Таймс“. Хората тук обикновено карат малко и спокойно, с усмивка на лицето.“

Хавай е пример за малък пазар с висока цена на енергията. В щата има милион и двеста хиляди коли, като всяка година хората купуват от 70 000 до 120 000 нови автомобила. Освен това, местните шофьори рядко пътуват на повече от 100 мили, което означава, че по-рядко ще имат нужда от презареждане на батериите. Част от модела на Агаси включва бърза услуга за смяна на батерии, която ще е полезна за шофьорите, искащи да използват колите си преди комплекта батерии да се е презаредил.

Питър Росиг, говорител на Хавайската електрическа компания, обясни че компанията Better Place ще стане основен клиент на електричество и планира инвестиции във възобновяеми енергийни източници, които да са свързани с електрическата мрежа. „Имаме неформално споразумение, особено при положение, че засега те са единственият кандидат за подобна услуга“, обясни Росиг.

В края на ноември кметът на Сан Франциско и другите градове от региона дадоха права на Better Place да създаде местна мрежа за презареждане на батерии до 2012 г. От компанията изчислиха, че това ще струва около един милиард – за половин милион станции за презареждане. Даниел Камен, професор по енергийни ресурси от Университета в Калифорния, смята, че проектът на Better Place e oбнадеждаващ, въпреки предизвикателствата. Според него, услугата ще е удобна на големите компании, които притежават много автомобили, както и на клиентите, купуващи кола за първи път. Те ще са по-благоразположени да се справят с трудностите, които несъмнено ще съпътстват едно нова транспортна система. „Но перспективите наистина са многообещаващи“, смята Камен. В Португалия правителството също разработва подобен проект, отново в партньорство с “Нисан”.

По в. Ню Йорк Таймс 

http://e-vestnik.bg/5169



Тагове:   Хавай,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14578938
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031