Прочетен: 1321 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 05.08.2010 19:51
Нов световен рекорд по непрекъснато летене без презареждане беше поставен миналата седмица, когато Zephyr кацна успешно на 23-ти юли след полет от 14 дни (336 часа) и 21 минути над Аризона. Компанията, създала соларния безпилотен самолет (high-altitude long endurance (HALE) Unmanned Air System (UAS)) е QinetiQ.
Zephyr излетя на 9-ти юли и след приземянаването си има в актива си повече от един рекорд. На първо място с този полет той надвиши четирикратно своя собствен предишен рекорд от 2008 за продължителност на полета на бизпилотен самолет (82 часа и 37 минути). Вторият подобрен рекорд е за най-дълъг полет без прекъсване и без презареждане.
“Zephyr може да осигури надеждно наблюдение в продължение на седмици и месеци, което е много по-изгодно икономически от традиционните самолети и спътници – и по отношение на производството, и по отношение на използването.“ – казват от компанията. Безпилотният самолет може лесно да се транспортира в стандартен контейнер и след излитането му може да остане във въздуха за месеци, захранван единствено със слънчева енергия, която се съхранява в литиево-йонни батерии за тъмната част на деня.
Освен за нуждите на разузнаването и сигурността, Zephyr ще може да се ползва за граждански цели като следене на показатели на околната среда, наблюдаване на реколтата и нивата на замърсяване, при горски пожари или в райони на природни бедствия. Освен за наблюдение, той ще може да се ползва и за осигуряване на мобилни комуникации.
Всички технологии, използвани в Zephyr са сами по себе си революционни – начина, по който се прилагат принципите на аеродинамиката, конструкцията, задвижването,охлаждането, авиониката, контрола на полета и наземния контрол, управлението на захранването с енергия.
Енергията за полета се осигурява от аморфни фотоволтаични панели на Uni-Solar, не по-дебели от лист хартия, които покриват изцяло крилете на самолета. Батериите са литиево-серни, производство на Sion Power Inc. Комбинацията от тези два елемента доказа, че може да осигурява изключително стабилно захранване на самолета, което да гарантира успешно изпълнение на мисията му. Размаха на крилете е 22,5 метра, а изцяло новата аеродинамична форма спомага за намаляване на съпротивлението. Конструкцията е изработена от ултралеки карбонови нишки, поради което теглото на самолета е само малко над 50 кг.
http://greentech-bg.net/?p=6454