Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.01.2007 22:14 - Петролните компании пренареждат транзита на Евразия
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 3063 Коментари: 2 Гласове:
0

Последна промяна: 02.02.2007 09:44


Петролните компании пренареждат транзита на Евразия
Формулирана е алтернатива на Каспийския тръбопровод

30 Януари 2007

image

За първи път в постсъветската история на Казахстан – главният нефтен партньор на Русия в бившия СССР, страната предупреди за вероятна смяна на приоритета в експортната си политика, пише във вторник руското издание RusEnergy. До сега казахстанските официални лица праволинейно наричаха трансруските маршрути основни за износа на своя нефт. Сега за такъв може да бъде провъзгласен Каспийско-Средиземноморският транспортният коридор през Кавказ.

Това не е комерсиален избор, това е политическата реакция на различни компании и страни срещу действията на Кремъл при доставките на горива за Запада, коментира изданието.  

Good bye, Русия

Най-големият производител на нефт в Казахстан - международното предприятие “Тенгизшевройл” (ТШО)  обещава да промени дългосрочно износната си стратегия. На 23 януари акционерите на ТШО - консорциумът “Аджил ККО” и Националната компания “КазМунайГаз” (КМГ), подписаха Меморандум за  разбирателство по основните принципи на сътрудничество при проектиране на създаването на Казахстанската каспийска система за транспортиране (ККСТ).

ККСТ трябва да поеме износа на нарастващите обеми от находищата Кашаган и Тенгиз през Каспийско море до международните пазари по маршрута Ескене-Курик-Баку-Тбилис-Джейхан”.

Участниците в добива от двете находища – щатските “Шеврон” и “Ексън”, руско-американската ЛУКарко, КМГ, италианската ЕНИ, “Шел”, френската “Тотал”, “КонокоФилипс” и “Импекс”, обещават до 2010-2011 г. да създадат ККСТ. Годишният му капацитет ще е 25 млн. т с опция за увеличаване до 38 млн. т. за година.

Досега находището Тенгиз се възприемаше като  ресурсна база за Северо-Каспийския тръбопровод през Русия, по известен като КТК. В Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК) участват някои от компаниите, които сега се обединяват около алтернативния ККСТ. Бизнес инвеститорите така са преплетени, че промените на едното място се отразяват и в другите, което ще е важен фактор в тази част на света още дълго време.

Сега “Шеврон” фактически заплашва “ да обърне лодката” и да ориентира в бъдеще експортната си политика не към Русия, а в друга посока, коментира RusEnergy.

Преместване на инвестициите

Нужните инвестиции за ККТС са около 4,5 млрд. долара. Системата включва нефтопроводът Ексене – Курик, нефтопреливни терминали на казахстанското крайбрежие на Каспийско море, танкери, а също и наливни терминали и съединителни тръби до азербайджанския вход на тръбата Баку–Тбилиси–Джейхан.

Участието на “Шеврон” в Меморандума за ККТС може да се изтълкува като намек към Русия за  готовност да се пренасочи инвестицията на компанията от развитието на КТК към ККСТ.

От 2003 г. американската компания се опитва да вземе от официална Москва разрешение за разширяване на КТК от 28 до 67 млн. т годишно, за което са нужни между 1 млрд. до 1,5 млрд. долара. Русия обаче отказва защото при сегашните условия проектът не й е изгоден, а “Шеврон” не иска да се лиши от преференциите си.

В края на декември 2006 г. Русия и западните акционери за пореден път се скараха заради разширението на КТК и стана ясно, че е през 2007 г. няма да започнат дейностите по увеличаването на капацитета на тръбата. Положението се изостря след  Меморандума за ККТС, отбелязва руското издание.

Чисто политическо решение

ТШО планира през 2010 г. да добива от сегашните 13,2 млн. т на 32-34 млн. т, като по този начин запази водещия статут на Каспийския тръбопровод.

Официалните азербайджански лица, както и чуждестранните собственици на Баку-Тбилиси-Джейхан, като Бритиш Петролеум, многократно предупреждаваха, че в тръбата може да поеме казахстанския нефт само до 2010 г. За да може да транспортира неазербайджанска суровина трябва да се разшири тръбопровода над сегашния капацитет до 50 млн. т на година.

Меморандумът, подписан на 23 януари, не споменава такива мероприятия. А собствениците на Баку-Тбилиси-Джейхан по-рано предупреждаваха, че вероятното разширяване на тръбопровода е отговорност на компаниите, които са заинтересовани от него.

Освен това още през 2007 г. ТШО има намерение да добива 16 млн. т по-малко от планираните 22 млн., но заедно с доставките на другите износители, това е повече от капацитета на неразширения КТК. Догодина обемите на ТШО ще растат до 22-24 млн. т.

Шегата настрана

Политическият характер на сегашния Меморандум не означава, че той е политическа спекулация и е нереалистичен. Ескалиращото влошаване на отношенията между Кремъл и Запада има голямо стратегическо значение.

Руският президент Владимир Путин казва, че страната трябва да диверсифицира маршрутите за износ и да развива доставките към Изтока. В началото на 2006 г. компанията “Газпром” прекрати доставките на газ за Украйна, в началото на тази година “Транснефт” спря нефта през Беларус. Тези действия имаха комерсиални причини, но Европа ги разбра като готовност на Кремъл да не подбира средства за постигане на целите си. Сега ЕС и САЩ по всякакъв начин подкрепят проекти за доставка на горива от бившата СССР на запад, заобикаляйки Русия, пише RusEnergy.

Затова е напълно възможно, стратегическата заинтересованост на западните правителства за осигуряване на независими от официална Москва пътища за доставяне на нефт и газ да ги подтикне към решителни действия. Като например източно-каспийските инвеститори да отделят големи средства за развитието на ККТС, а западно-каспийските да посрещнат по-радушно техния нефт в Баку-Джейхан и да се заемат с разширяването му.

Сега казахстанските нефтени и политически върхушки обсъждат възможността за разширяване на ККТС до 80 млн. т на година в дългосрочна перспектива. При плановете за добив през 2015 г. на 150 млн. т, тази цифра не изглежда вече така екзотична. За сега на 23 януари 2007 г. Астана и западните й партньори изпратиха на Москва сигнал за необходимостта повече да се съобразяват с интересите им. Но ако това не стане и Кремъл продължава да действа толкова непримиримо към партньорите, както до сега, тази дата може да стане начална точка за отброяване на нова епоха на нефтения пазар на Евразия. 


http://mediapool.bg/show/?storyid=125538




Испания ще забрани на "Газпром" и чуждестранни газови компании като алжирската "Сонатрак" (Sonatrach) да продават синьо гориво на крайни клиенти страната, предаде Ройтерс, като се позова на източник от министерството на промишлеността в Мадрид. Управляващите социалисти са подготвили законопроект за защита на местния газов пазар от инвазия на газови монополисти от страни, в които няма свободна конкуренция и ясни правила.

Законът практически ще възпрепятства големите държавни енергийни концерни извън ЕС да правят директен бизнес в Испания, когато не предоставят реципрочен достъп до своите клиенти, посочва Ройтерс. Министерството на индустрията е изпратило в парламента и съответен проектозакон за пазара на електроенергия. Очаква се двата нормативни документа да влязат в сила между май и края на юни, заявил източникът от министерството.

Алжирската "Сонатрак" вече притежава 30% от звеното за газови доставки на испанската енергийна компания "Сепса" (Cepsa), 49% от която са собственост на френския концерн "Тотал" (Total). През август миналата година "Газпром" и алжирската държавна компания сключиха картелно споразумение, което беше окачествено като опит на руския газов гигант да влезе на европейския пазар през Северна Африка. По силата на договора Москва може да покрие до 36% от нуждите на ЕС от природен газ. В момента "Сонатрак" доставя 61 млрд. куб.м газ на Стария континент. Освен това плановете на "Сонатрак" предвиждат износът да нарасне на 84 млрд. куб.м до 2010 г., а част от това количество също да премине през "Газпром".

Гърция и Италия ускоряват строежа на тръбопровод по дъното на Адриатическо море, който да достави газ от Каспийския район, Северна Африка и Близкия изток и така да намали зависимостта на европейските държави от доставките от Русия. По силата на новия меморандум строителството ще започне през юни 2008 г. и ще завърши три години по-късно. Проектът на стойност 300 млн. евро предвижда прокарването на тръба с дължина 212 км, която за свърже гръцкия град Ставролименас с Отранто в Италия. Капацитетът на газопровода се оценява на 8 млрд. куб.м.


http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=308718




Гласувай:
0



1. vmitkov - Русия и конкуренцията
17.02.2007 11:36
Ако руските управници от Ленин насам си бяха дали труда да научат и да разберат какво е това конкуренция, Русия сега нямаше да разчита само на суровини, за да живее. Не че САЩ не се стремят да налагат монополизъм в световен мащаб, но първенството им в технологично и научно отношение се дължи именно на осъзнаването на ползата от конкуренцията.

Ако руските управници разберат какво е това конкуренция и я допуснат в страната си, тогава няма да им се налага да изнасят суровини, защото ще са им изключително нужни за развитието на собствената им икономика. А сега (не зная дали осъзнават това) с продажбата на суровини за ЕС, те съдействат за развитието именно на икономиката на ЕС.
цитирай
2. meto76 - Напълно съм съгласен с това мнение. ...
16.03.2007 21:29
Напълно съм съгласен с това мнение.Конкуренцията е основна движеща сила при капитализма и свободното общество, за разлика в тоталитарните системи, където не само няма икономическа конкуренция, но няма и политическа конкуренция - знае се кой е вожда и учителя.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14582031
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031