Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.05.2010 13:59 - Далаверата на Бойко за 427 милиона лева - 5 западни компании от 8 участника отстранени в конкурс; печели Главболгарстрой
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 2059 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 02.05.2010 17:10


Удоволствието да пътувате с влак до Бургас със скорост до 160 км в час ще е възможно след три години и ще струва на българския и европейския данъкоплатец общо 427 млн. лв. Бърза ще е всъщност жп отсечката от 263 километра между Пловдив и Бургас. А цената е ясна, защото тази седмица бяха отворени офертите на компаниите, които искат да извършат ремонта.

Изглежда скъпо и е малко повече от първоначалните очаквания на държавата, че рехабилитацията ще излезе около 366 млн. лв. Дали дадена строителна компания може да обнови жп линията за по-малко пари едва ли ще стане ясно, тъй като 5 от 8-те участници в търга, сред които големи западни компании с опит в жп строителството, отпаднаха при първия подбор - на ниво технически оферти.

Така надпреварата за обществената поръчка ще бъде между консорциумите, в които участват "Главболгарстрой" и "Енергоремонт", защото третият участник - френската TSO Chemin du corps de gardе, подаде оферта само за най-късата отсечка, а цената й е по-висока. Така две отсечки от разделеното на три трасе най-вероятно ще отидат в обединението около "Главболгарстрой", а една - в групата на "Енергоремонт".

И двата участника предложиха по-високи цени от предварително обявената от организатора на търга Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това означава, че ако комисията избере изпълнител при тези ценови оферти, трябва да бъде увеличено съфинансирането от държавния бюджет или да се прехвърлят евросредства от други жп проекти. "По-високите цени в офертите се дължат на това, че индикативната стойност е смятана по проект, който е отпреди повече от 5 години и е на база стари цени и изисквания", обясни Калин Пешов, изпълнителен директор на "Главболгарстрой".

Критиките към организаторите от страна на отстранените компании обаче не бяха предизвикани от прогнозни стойности на строителството, технически изисквания и т.н., а от състава и решенията на комисията, избираща най-добрата оферта. И като нищо ще последва обжалване. Така оптимистичната прогноза на изпълнителния директор на НКЖИ Милчо Ламбрев, че строителството може да започне през септември, едва ли ще се сбъдне.

По един на релса


Години наред обновяването на жп мрежата на страната беше почти спряло. Парите, предвидени за жп по оперативна програма "Транспорт", обаче не са за подценяване - 600 млн. евро. Освен търга за отсечката Пловдив - Бургас (на стойност 187.3 млн. евро, 64% от които безвъзмездна помощ от Кохезионния фонд на Европейския съюз) скоро се очаква да бъде обявен и този за жп линията София - Пловдив с индикативна стойност 450 млн. евро. Пари, които биха били добре дошли за строителния бранш, още повече във време на криза. Очаквано първият голям търг в сектора предизвика силен интерес сред строителите, като броят на фирмите, закупили документации за търга, беше 94.

Сред подалите документи бяха и много големи западни компании с опит в жп строителството. Въпреки че досега българските фирми нямат голям жп опит (заради липсата на проекти), на финалната права от търга достигнаха само два консорциума с българско участие и една чужда компания.

Така основните претенденти са консорциум "Леонард Вайс" и консорциум "Салчев". В първия влизат едноименната германска компания Leonhard Weiss, dържавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване", което е основен изпълнител на рехабилитации в железницата, и "Главболгарстрой". Последната се занимава главно със строителство на сгради и пътища, но има и опит в жп строителството, като в периода 2000 – 2001 рехабилитира линията Дупница – Кулата.

Водеща компания в другото обединение е италианската Salcef, като неин партньор е "Енергоремонт холдинг". Българската компания е позната преди всичко с ремонтната си дейност в енергетиката. Сред клиентите му са "ТЕЦ Марица-изток 2", ТЕЦ "Бобов дол", АЕЦ "Козлодуй" и други. При раздържавяването му в края на 2003 г. над 80% от "Енергоремонт" бяха купени през Корпоративна банка за сметка на клиента й "Вивес", регистрирана на столичната улица "Дебър" 17, където е седалището и на контролираното от собственика на Корпоративна банка Цветан Василев ТЦ - ИМЕ и други дружества от групата му. Фирмата е еднолична собственост на Венета Николова, която участваше доскоро и в съвета на директорите на медийната група на Ирена Кръстева. Веднага след приватизацията "Вивес" раздробява дела си и прехвърля над 40% от капитала на "Енергоремонт" на регистрираното на същия адрес "Миления 77", което е акционер и до днес.

Комисия разпределителна

Вълнението на кандидатите по време на търга не беше предизвикано само от съдържанието на офертите на останалите конкуренти, а и от състава на изборната комисия. По-скоро на един неин член, който фигурира в т.нар. сив списък на Агенцията за обществени поръчки. Представители на част от компаниите заявиха, че това им дава основание да обжалват процедурата. В този списък са изброени лицата, за които има констатации на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) за нарушения при разходването на средства по програми на Европейския съюз. Под номер 89 в списъка фигурира Десислава Георгиева Георгиева (жената вляво на снимката), която е член на комисията за жп търга. Георгиева е и директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ, която се занимава с изпълнението на проектите по ОП "Транспорт".

Геориева е назначена в инфраструктурното дружество след смяната на правителството. Без конкурс, защото такъв се изисква само за длъжностите на заместник генерален директор и главен ревизор, заявиха от НКЖИ. Пак оттам обясниха, че Георгиева е с 9 години опит в областта на управлението на инвестиционни проекти. Въпросът е какъв. Преди това тя е оглавявала дирекция "Изпълнителна агенция - програма ФАР" и е била зам.-ръководител на програма ФАР в регионалното министерство. Източник от министерството разказа, че след проверката на АДФИ тя е помолена да напусне от новия екип във ведомството.

Одитът е показал, че при търг на регионалното министерство неправомерно са били променени ценовите условия. Обяснението на държавните служители е, че са допуснали "техническа грешка, резултат от Excel-ските таблици, разменяни между бенефициентите".

"Наказателното постановление на АДФИ се обжалва от г-жа Георгиева, същото не е влязло в сила, поради което считаме, че към днешна дата не може да се говори за нарушение", обясниха от НКЖИ. "Обществената поръчка е прекратена, не е сключен договор и не са разходвани никакви средства по програми на ЕС."

Списъкът беше създаден по настояване на Брюксел след разкритията за злоупотреби с пари по еврофондовете и има информационен характер. "Въпрос на мениджърско решение е длъжностното лице в управляващия орган да се съобрази с цялата известна информация, определяйки състава на оценителната комисия. Той има широка свобода в тази сфера, която трябва да е базирана не само на професионален опит и експертиза, но и на професионална добросъвестност", коментира Томислав Дончев, министър по еврофондовете. Победителят по настоящия търг за жп линията трябва да бъде обявен до 7 юни. Липсата на доверие у инвеститорите за добросъвестното изпълнение на процедурите обаче в повечето случаи води до обжалването им, до забавяне на проектите и до рискове за загубване на средства. Все напълно излишни неща.

http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2010/04/30/895159_gara_za_dvama/



Гласувай:
1



1. meto76 - Много се сдушиха Главболгарстрой и ...
02.05.2010 14:22
Много се сдушиха Главболгарстрой и Б.Б.
За Трейс беше ясно още преди изборите, че ще са любимци; все пак те строиха метрото, докато Бойко бе кмет и подизпълнител им беше зетя дето щял да яде бой.Интересно тук кой ще е подизпълнителя.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14583890
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031