Постинг
14.07.2014 18:13 -
Има по-добри решения от тези, които БНБ предлага
Има по-добри решения от тези, които БНБ предлага
11 стъпки за решение на кризата
Елена Траянова
Прехвърлянето на депозити и сметки към една или няколко големи банки ще създаде стабилност и най-вероятно ще ограничи отлива на депозити, а от друга страна, разплащателните сметки на фирми и физически лица представляват бизнес за банката приемник. Фондът за гарантиране на влоговете не трябва да се изчерпва като ресурс веднага и само заради КТБ - може да се появят и други нужди. Затова е важно фондът да емитира дългови книжа, за да покрие ангажимента си към банките, приели пасива от прехвърлените депозити.
2. Депозитите и сметките с размер над гарантирания от закона:
- Тези вложители ще трябва да останат кредитори на КТБ заедно с фонда за гарантиране на влоговете и да очакват събираемост в зависимост от събираемостта на кредитния портфейл на КТБ. Това е най-справедливото решение, тъй като всеки икономически субект си е поел риска, наслаждавайки се на високите лихви на тази банка.
- Популисткият вариант би бил тези средства да се обезпечат с дългосрочни ДЦК (с валутна компонента в левове и евро, съответстваща на валутната компонента на тези средства), на лихва от 1% с падеж след 15 години. Така държавата ще си поеме отговорността за неработещите институции и регулатори през държавния дълг, но няма да жертва текуща ликвидност и ще разсрочи значително натоварването върху данъкоплатците.
- Банките и другите институционални инвеститори, както и държателите на облигации на КТБ, трябва да останат кредитори на банката в несъстоятелност - това е най-справедливото решение, тъй като те са професионални инвеститори. Алтернативно може да получат хипердългосрочни сконтови ДЦК.
3. Всички кредити на КТБ над допустимите от закона лимити, например към свързани лица, трябва да се обявят за изискуеми и изразходването на средствата от тези кредити - за нищожно. Така ще може да се върнат сделките, чрез които тези средства са отклонени и разпръснати.
4. Считано от 20 юни 2014 г., всички длъжници на КТБ, чиито кредити са извън регулациите, трябва да попаднат под законово обезпечение като цяло предприятие в полза на КТБ (в несъстоятелност), без да имат право да се разпореждат с активите си или да натрупват нови пасиви без писмено разрешение от органите на КТБ.
5. Новите управителни органи на КТБ трябва моментално да назначат одиторски предприятия - forensic accountants и юридически кантори, които да проследят движението на парите след отпускането на кредитите (включително чрез проверка на последващите плащания на самите длъжници през българската и международните платежни системи); да окомплектоват съответните кредитни досиета и да въведат съответните правни действия за защита на кредитора; да предприемат действия за събиране на вземанията, които стават изискуеми съобразно горните мерки.
6. Банката "Креди Агрикол" моментално да бъде продадена на някоя от големите банки за 1 лев. Няма нужда от нова държавна банка - вече имаме ББР.
7. Да се възобнови данъкът от 10% върху лихвите от банковите депозити - все пак данъкоплатците плащат сметката на вложителите.
8. Да се направят моментални постъпки за включване на България към Европейския банков съюз.
9. Да се направи пълен и независим одит и стрес тест на банките в България от специалисти, базирани в ЕС, започвайки от банките с български собственици. Резултатите от стрес тестовете да се публикуват.
10. Да се подготвят преговори с МВФ за техническа помощ във финансовия сектор - с фокус върху банковия надзор и капиталовите пазари, както и евентуално предпазно споразумение с оглед резервна ликвидност.
11. Да се сменят ръководствата на регулаторите, отговорни за казуса КТБ. Да се сменят, а също и да им бъде потърсена отговорност, ръководителите на бюджетните разпоредители, държавните и общински предприятия, които не са изпълнили разпоредбите за избор на обслужващи банки или елементарни правила за управление на риска и в резултат са с блокирани средства в КТБ.
Само при изпълнението на всички тези условия в комплект може да се гласува употреба на средства на данъкоплатците по темата КТБ. В противен случай "банковият обир на века" може да се удвои като щета, а следите да се замажат.
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/redakcionni_komentari/2014/07/13/2342985_ima_po-dobri_resheniia_ot_tezi_koito_bnb_predlaga/
Новите управителни органи на КТБ трябва моментално да назначат одиторски предприятия, които да проследят движението на парите след отпускането на кредитите, за които БНБ твърди, че са изчезнали документи
Прехвърлянето на депозити и сметки към една или няколко големи банки ще създаде стабилност и най-вероятно ще ограничи отлива на депозити, а от друга страна, разплащателните сметки на фирми и физически лица представляват бизнес за банката приемник. Фондът за гарантиране на влоговете не трябва да се изчерпва като ресурс веднага и само заради КТБ - може да се появят и други нужди. Затова е важно фондът да емитира дългови книжа, за да покрие ангажимента си към банките, приели пасива от прехвърлените депозити.
2. Депозитите и сметките с размер над гарантирания от закона:
- Тези вложители ще трябва да останат кредитори на КТБ заедно с фонда за гарантиране на влоговете и да очакват събираемост в зависимост от събираемостта на кредитния портфейл на КТБ. Това е най-справедливото решение, тъй като всеки икономически субект си е поел риска, наслаждавайки се на високите лихви на тази банка.
- Популисткият вариант би бил тези средства да се обезпечат с дългосрочни ДЦК (с валутна компонента в левове и евро, съответстваща на валутната компонента на тези средства), на лихва от 1% с падеж след 15 години. Така държавата ще си поеме отговорността за неработещите институции и регулатори през държавния дълг, но няма да жертва текуща ликвидност и ще разсрочи значително натоварването върху данъкоплатците.
- Банките и другите институционални инвеститори, както и държателите на облигации на КТБ, трябва да останат кредитори на банката в несъстоятелност - това е най-справедливото решение, тъй като те са професионални инвеститори. Алтернативно може да получат хипердългосрочни сконтови ДЦК.
3. Всички кредити на КТБ над допустимите от закона лимити, например към свързани лица, трябва да се обявят за изискуеми и изразходването на средствата от тези кредити - за нищожно. Така ще може да се върнат сделките, чрез които тези средства са отклонени и разпръснати.
4. Считано от 20 юни 2014 г., всички длъжници на КТБ, чиито кредити са извън регулациите, трябва да попаднат под законово обезпечение като цяло предприятие в полза на КТБ (в несъстоятелност), без да имат право да се разпореждат с активите си или да натрупват нови пасиви без писмено разрешение от органите на КТБ.
5. Новите управителни органи на КТБ трябва моментално да назначат одиторски предприятия - forensic accountants и юридически кантори, които да проследят движението на парите след отпускането на кредитите (включително чрез проверка на последващите плащания на самите длъжници през българската и международните платежни системи); да окомплектоват съответните кредитни досиета и да въведат съответните правни действия за защита на кредитора; да предприемат действия за събиране на вземанията, които стават изискуеми съобразно горните мерки.
6. Банката "Креди Агрикол" моментално да бъде продадена на някоя от големите банки за 1 лев. Няма нужда от нова държавна банка - вече имаме ББР.
7. Да се възобнови данъкът от 10% върху лихвите от банковите депозити - все пак данъкоплатците плащат сметката на вложителите.
8. Да се направят моментални постъпки за включване на България към Европейския банков съюз.
9. Да се направи пълен и независим одит и стрес тест на банките в България от специалисти, базирани в ЕС, започвайки от банките с български собственици. Резултатите от стрес тестовете да се публикуват.
10. Да се подготвят преговори с МВФ за техническа помощ във финансовия сектор - с фокус върху банковия надзор и капиталовите пазари, както и евентуално предпазно споразумение с оглед резервна ликвидност.
11. Да се сменят ръководствата на регулаторите, отговорни за казуса КТБ. Да се сменят, а също и да им бъде потърсена отговорност, ръководителите на бюджетните разпоредители, държавните и общински предприятия, които не са изпълнили разпоредбите за избор на обслужващи банки или елементарни правила за управление на риска и в резултат са с блокирани средства в КТБ.
Само при изпълнението на всички тези условия в комплект може да се гласува употреба на средства на данъкоплатците по темата КТБ. В противен случай "банковият обир на века" може да се удвои като щета, а следите да се замажат.
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/redakcionni_komentari/2014/07/13/2342985_ima_po-dobri_resheniia_ot_tezi_koito_bnb_predlaga/
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене