Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.04.2016 09:54 - Трябват ни бронирани машини, но си купуваме кораби
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 2003 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 14.04.2016 09:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
    Трябват ни бронирани машини, но си купуваме кораби  


Макар че България вече 12 години е член на НАТО, последното нещо, което може да се каже за нейната армия е, че е модерна, ефикасна и съвместима с останалите армии от алианса.   Причината не е толкова хроничният недостиг на финансиране, а сбърканите приоритети за развитието й и за насочването на ресурси. Това пък продължава да е възможно заради отсъствието на ефективен граждански контрол и политическа отговорност.   През последните 10-12 години за модернизацията й са изразходвани най-малко около 2 млрд. лева, но не са придобити почти никакви бойни способности.    Техниката и оборудването на армията са безнадеждно остарели и почти всичко е за смяна.    Това обаче не означава, че каквото и ново и да се купи, все ще е от полза. Защото дори и държави с далеч по-солидни военни бюджети внимателно планират инвестициите си. За страни с по-ограничени възможности като България пък е още по-важно да си гарантират, че всеки лев е отишъл там, където ще е най-полезен.    Случаят обаче не е такъв. Инвестираше се в сбъркани приоритети, които изглеждаха избрани не толкова според нуждите на армията, а според интересите на лобистки кръгове. Зад многомилионните сделки прозираха съмнения за нагласени договори, злоупотреби и нередности, които обаче прокуратура не успя да потвърди, въпреки че почти не остана армейски договор, който да не е минал през държавното обвинение.     Сега военното министерство получи "зелена светлина" от премиера Бойко Борисов да стартира проекти за минимум 3 млрд. лева. Ако те бъдат потвърдени и от парламента, реализацията им ще ангажира най-малко още две правителства и ще изчерпа възможните ресурси за модернизация на армията за десетилетие напред.    До момента отново липсва аргументация как и защо са предпочетени едни проекти вместо други; анализ какви способности ще бъдат придобити с тях; ясни финансови разчети и не на последно място процедури, които да гарантират, че няма да има злоупотреби и че парите на данъкоплатците няма да потънат отново в бездънната яма, в каквато се е превърнала армията.    Друго неизвестно в уравнението, при това решаващо, е откъде държавата ще осигури пари, за да финансира мащабната си военна програма.    Правителството вече одобри три от най-големите проекти в модернизацията на армията, които се очаква да излязат най-малко 2.5 млрд. лева.    Това са закупуването на нов тип боен изтребител, нови двигатели за съветските изтребители МиГ 29 и поддържане на летателната им годност, както и придобиването на два нови патрулни многофункционални кораба.    Още преди реално да са стартирали обаче, около тези проекти възникнаха въпроси и съмнения, които правителството досега не само, че не намира за нужно да разсее, но и ги задълбочи.   Трябват ни бронирани машини, купуваме кораби   В същото време един от най-важните приоритети за армията ни - закупуването на бронирани машини за Сухопътни войски, засега остава "на трупчета".    Не е ясно ще има ли средства да бъде реализиран в близко бъдеще при положение, че не присъства и в средносрочната бюджетна прогноза на финансовото министерство.    Бронираните машини са необходими, за да се оборудват батальонните бойни групи, които са основното изискване на НАТО към България и които се превърнаха в нещо като двигател на реформата на въоръжените ни сили през последните пет години.    Тези бойни групи трябва да са готови за участие в мисии зад граница и кризисни ситуации в страната, но все още не са оборудвани.    Според командира на Сухопътните войски ген. Андрей Боцев трябва да бъдат закупени 238 бойни и спомагателни бронирани машини. За целта са нужни около 1 млрд. лева, но виси въпросът дали могат да бъдат осигурени.    От военното министерство съобщиха, че проектът изчаква, тъй като трябва да бъде преработен.    През последните години за оборудването на пехотата бе инвестирано най-малко. Големият парадокс е, че единствените придобити бойни способности са благодарение на дарените от САЩ бронирани машини и друго оборудване. Сухопътните войски обаче продължават да разчитат основно на остарелите бронирани машини от рода на БТР-60.    Интерес към този проект проявява американската компания Textron. Министърът на отбраната съобщи наскоро, че  министерството е водило разговори с фирмата, която може да изгради свое предприятие в България и да произвежда или сглобява подобни машини у нас.   За сметка на това обаче правителството форсира плановете за придобиването на два нови патрулни многофункционални кораба, въпреки че доскоро основният приоритет за Военноморските сили бе да се модернизират старите белгийски фрегати на въоръжение в армията, на които бойният флот разчита от години.   Проектът предвижда да се построят два нови кораба за над 800 млн. лева в българска корабостроителница. Това бе специално подчертано от премиера Бойко Борисов, който се ангажира лично с проекта като нещо, което вече е решено. Освен това успокои, че пари вече има предостатъчно – благодарение на приходите от борба с контрабандата.    Нито премиерът, нито правителството обаче е аргументирало решението си да пусне този проект по "бързата писта" за сметка на ремонта на фрегатите.    В България има много малко фирми, които биха могли да изпълнят подобна поръчка. Според информирани източници с най-големи шансове за част от поръчката е фирмата "МТГ Делфин". В позиция до Mediapool oт компанията потвърдиха, че засега са "единственият български завод, който строи специализирани кораби".   Мъгла около изтребителите    Проектът за придобиването на нови изтребители е най-безспорният от трите одобрени. България е изправена пред опасността да не може сама да охранява въздушното си пространство и от години е критикувана от НАТО за военната си авиация, която е напълно зависима от Русия и несъвместима със западните ни партньори.    Около този проект обаче също има много неясни моменти, не на последно място и цената му.    Правителството обяви, че смята да закупи общо 16 изтребители.    Първо ще бъдат купени 8 машини. Договорът трябва да бъде подписан до края на годината, а изтребителите да пристигнат в периода 2018-2020 година. След това се предвижда придобиването на още 8 изтребители, което трябва да стане през 2022 г. – 2023 г.     Оповестената от военния министър сума за 16-те машини е около 1.5 млрд. лева, но според експерти е напълно възможно в зависимост от оборудването и останалите условия да се окаже, че тези пари ще стигнат само за 8 изтребители.    Освен това все още не е ясно дали ще се купуват нови машини или "втора ръка", както и по каква процедура – с конкурс или чрез пряко договаряне.    Паралелно с този проект Министерството на отбраната изненада дори Военновъздушните сили с идеята си да закупи шест нови/неупотребявани двигатели за изтребителите МиГ 29.    Според неофициална информация срещу проекта е имало резерви дори в екипа на военния министър, но в крайна сметка е бил прокаран.    Според неофициална информация новите двигатели и допълнително оборудване към тях ще струва около 50 млн. лева.    Поради липсата на ясна аргументация защо е нужно да се купуват нови двигатели за руските МиГ-ове, се появиха спекулации за сделка с Русия или по-точно с нейни бизнес представители в България. Основанията за тези съмнения са, че е логично с нови двигатели разполага само станата производител Русия, с която Министерството на отбраната е в обтегнати отношения, след като реши да прехвърли поддръжката на МиГ-овете на Полша, а и е обект на европейски санкции заради незаконната анексия на Крим.    Военният министър Николай Ненчев твърди, че подобни двигатели има и в други европейски страни, което по принцип е така, но в същото време е възможно да се нагласи сделка с руска компания чрез нейно представителство в друга държава.    Освен това МО преговаря с Полша и за цялостна интегрирана логистична поддръжка на старите съветски изтребители, след като вече сключи договор за ремонта на шест двигатели за тях.    Ресурсът на един нов двигател е 1200 часа, като трябва да минава на преглед на всеки 350 часа. Грубата сметка показва, че при сегашното натоварване във Военновъздушните сили, той ще може да се използва най-малко още 10-12 години. Министерството на отбраната обаче планира поетапно сваляне на съветските машини, което трябва да завърши до 2022-2023 година.    Проекти има, но пари няма    За да бъдат реализирани и управлявани успешно проектите, те трябва да бъдат придружени от много точни и сигурни финансови разчети. Такива до момента обаче няма и съществува реална опасност да се повтори ситуацията от първия мандат на ГЕРБ, когато правителството се наложи да отказва военни поръчки заради липсата на средства.    Лошото управление е изключително видимо при един от най-скъпите проекти - договорът с "Юрокоптер" за 18 хеликоптера (12 "Кугър" и 6 "Пантер), който бе подготвен от правителството на Симеон Сакскобургготски и реализиран от тройната коалиция, но все още не е затворен и вероятно ще стигне до Международния арбитражен съд в Париж.    В средносрочната бюджетна прогноза на финансовото министерство е записано, че са планирани средства за трите нови одобрени проекта на МО, но не е планирано значителни повишаване на бюджета за отбрана.    Преди десетина дни Министерството на финансите съобщи, че в бюджета за 2017 г. ще бъдат заложени 200 млн. лв. за трите нови проекта. Тези пари биха били крайно недостатъчни, ако тръгнат и трите сделки, тъй няма да покрият дори само годишната вноска по договора за изтребителите. Ако не настъпи някаква ревизия в бюджетното планиране, очевидно ще трябва да се разчита на приходите от борба с контрабандата, които, ако съдим по думите на министър-председателя, са източникът за финансиране на пенсии, нови пречиствателни станции, асфалтиране на улици и пр.    Правителството може да се изкуши да лансира договорите за модернизация на армията с нереални цени и така част от плащанията бъдат скрити под една или друга форма. Това ще  натовари следващите правителства и ще постави под риск както изпълнението на самите сделки, така и евентуалната експлоатацията на придобитата техника.      Кабинетът трябва да се придържа строго към реалните възможности на страната, ясно да аргументира новите проекти, да не ги подценява и да ги реализира в ясни и прозрачни процедури, защото евентуалният им провал ще наложи тегленето на още държавен дълг и ще се окаже най-сериозната заплаха за националната сигурност.


www.mediapool.bg/tryabvat-ni-bronirani-mashini-no-si-kupuvame-korabi-news247938.html





Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14582452
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031