Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.09.2010 23:32 - Финансовият надзор започва проверка на "Холдинг Пътища"
Автор: meto76 Категория: Бизнес   
Прочетен: 1206 Коментари: 0 Гласове:
2



image

Иван Иванов, изпълнителен директор на "Пътностроителна техника" - това е едно от дружествата в консорциума за лот 4 на магистрала "Тракия"
Фотограф: Красимир Юскеселиев

image

 

Комисията за финансов надзор е започнала проверка на "Холдинг Пътища" заради промяната в контрола на три от от най-важните му дружества, съобщиха от надзора. Преди седмица от холдинга съобщиха, че в резултат на увеличение на капитала вече нямат контролен дял в "Пътинженеринг-М", "Пътностроителна техника" и "Видапътстрой".

Промяната е станала след увеличение на капитала им, при което подхолдингът "Пътища и магистрали", който ги контролира пряко, не е записал от новите акции, а вместо него като собственици са влезли две кипърски офшорки. Формално това може да е законно, защото става въпрос за разпореждане с активи чрез подхолдинга, който не е публично дружество и за неговите сделки не се иска разрешение от общото събрание на акционерите.

От комисията обаче ще проверят дали е спазено законодателството, както и добрите корпоративни практики. Предстои резултатите да бъдат обявени, посочват от надзора.

"Холдинг Пътища" се контролира от Васил Божков, който преди известно време излезе от прякото му управление. Двете офшорки, които записаха акциите, са непряко свързани с него,
показа проверка в последния брой на "Капитал". От излизането на съобщението за смяната в контрола преди седмица, досега акциите на холдинга са изгубили една трета от пазарната си стойност. На днешната сесия загубата им е 13 на сто, до 0.96 лв. 

http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/09/23/964459_finansoviiat_nadzor_zapochva_proverka_na_holding/

 

Акциите на Холдинг Пътища са определено едни от най-разпродаваните книжа на Българска фондова борса - София за последните дни. Бягството по позицията продължава и в четвъртък, като книжата на холдинга изтриха (към 12.15 ч.) 10.88% от началната си за деня стойност и вече се търгуват под 1.0 лв. Последната сделка е на ниво от 0.983 лв. за лот.

Само за четири работни дни се изпариха 31.26% от пазарната стойност на холдинга.

Но възможно ли е инвеститорите на БФБ-София да се възползват от този тренд при Холдинг Пътища, търгувайки на късо акциите на компанията?

Отговорът е „Не".

„На практика към днешна дата е невъзможно акциите на Холдинг Пътища да се търгуват на късо," заяви Благовест Крачев, брокер в ИП Карол. „Проблемът за скъсяване на акции на холдинга се крие в чл. 30 (1) на Наредба № 16 за условията и реда за извършване на маржин покупки, къси продажби и заем на финансови инструменти".

Текстът на цитираните член и алинея гласи следното: "Чл. 30. (1) (Изм. - ДВ, бр. 45 от 2008 г.) Нареждане за къса продажба се изпълнява на регулиран пазар в Република България само на цена, която е:

1. (изм. - ДВ, бр. 45 от 2008 г.) по-висока от цената на последната сключена сделка с финансовите инструменти, обявена чрез системата за търговия, както и по-висока от цената на откриване на текущата сесия на регулирания пазар".

Казано накратко, за да можеш да скъсиш даден инструмент на БФБ-София, то посоката му за деня трябва да е възходяща.

„Има малко логика в подобна рестрикция и като цяло подобна практика (да е изпълнено условието цената на скъсяване да е по-висока от тази на отваряне - бел. ред.) няма по света", коментира Крачев, като уточни, че обикновнео за критерий служи последната сделка. Според него залегналите условия в наредбата представляват излишни и допълнителни защити на пазара.

След казаното дотук, на БФБ-София едва ли ще се намери някой, който да се възползва от над 30-те процента поевтиняване в стойността на акциите на Холдинг Пътища.

Поводът за бягството от Холдинг Пътища бе решението за отказ на Пътища и магистрали (последното над 99% собственост на Холдинг Пътища АД) да участва в увеличението на капитала на три еднолични фирми - Пътностроителна техника, Видапъстрой и Пътинженеринг-М.

В резултат на взетото решение делът на Пътища и магистрали в посочените компании падна до малко над 30 на сто. От създалата се ситуация съответно се възползваха кипърските Молесто Трейдинг (Оувърсийз) Лимитид (вече мажоритар във Видапътстрой) и Синистро Трейд Лимитид (с контролни пакети в Пътностроителна техника и Пътинженеринг-М). Заедно с новите собственици на трите фирми, непряко контролирани до скоро от Холдинг Пътища, като акционери влизат още и Еврогруп Инженеринг, и Прим БГ.

Интересен е още и фактът, че трите компании, в които Холдинг Пътища загуби контрол, са част от Сдружение „Тракия ІV" ДЗЗД - изпълнител на Лот 4 на АМ Тракия.

От Холдинг Пътища още не са предоставили официална информация за действията от страна на Пътища и магистрали и още не са отговорили на поставените от Profit.bg въпроси.

Допитване на Profit.bg сред инвестиционната общност у нас през този март показа, че Холдинг Пътища се слави с най-голяма загуба на доверие на инвеститорите сред публичните дружества на БФБ-София. От публикуването на материала преди шест месеца до днес, пазарната капитализация на холдинга е намаляла с близо 60%.

Все още се чака и становището на Комисията за финансов надзор по възникналия казус около публичния холдинг. 

Да припомним само, че от днес (23 септември) ИП Карол вече предлага извършване на маржин покупки и къси продажби на БФБ на своите клиенти. Тези два инструмента се ползват за първи път в страната ни, съобщиха от посредника за Profit.bg.

Материалът е с информационен характер. Написаното не е препоръка за покупка или продажба на финансови инструменти!

http://profit.bg/news.php?cid=1&id=69520



Тагове:   надзор,


Гласувай:
2
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 13378009
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9760
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930