Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.02.2011 17:49 - Дългият и лъкатушещ път на една сделка
Автор: meto76 Категория: Бизнес   
Прочетен: 1913 Коментари: 1 Гласове:
3



Дългият и лъкатушещ път на една сделка

За да сключи търговско споразумение с Южна Корея,Обама създава нов модел на водене на преговори

image
От
Ханс Никълс, BusinessWeek image  

Събитията не се случват в Бретън Удс, пасторалния мизансцен в Ню Хемпшир, където през 1944 нациите се срещат, за да сложат началото на новия финансов световен ред. Този път събитията се развиват в хотел Шератон в Колумбия, щата Мериленд, край изкуствено езеро. На този фон се сключва търговската сделка между САЩ и Южна Корея, чиито финални детайли се определят на 2 декември, след като двамата най-важни преговарящи излизат на продължила цял час, въпреки мразовитите температури, разходка по брега на близкото езеро.

 

Предишния ден президентът Барак Обама, комуто предстои тайно пътуване до военните в Афганистан, поддържа постоянна връзка с преговарящите, казват от Белия дом, осмелявайки се да говорят открито относно преговорите с чуждестранния лидер. Цяла година преди това обвиняват Обама, че сприхавите му отношения с бизнеса му пречат да осъществи поставената цел: да се удвои американският износ в рамките на пет години с цел да се създадат нови работни места и да се даде тласък на икономическия ръст. Първата му стъпка за подобряване на отношенията може да бъде именно сключването на това ново споразумение за свободна търговия с Корея, което още президентът Джордж Буш започва.

 

Изпълнителният директор на Ford Алън Мълали, като представител на американската автомобилна индустрия и компанията от сектора с най-голям интерес, получава съвети почти за всичко, казват чиновници от администрацията. Когато преговорите стигат до задънена улица, молят Мълали да се срещне на 1 декември с финансовия министър Тимъти Гайтнър. Белият дом иска подкрепата му, както и тази на Боб Кинг, президент на работническия съюз United Autmobile Workers, и отговорните фигури от страна на демократите и републиканците в държавната Комисия за данъци и мита към Камарата на представителите Сандър Левин и Дейвид Кемп, и двамата от Мичиган.

 

Подкрепата на сектора, ръководителите на съюзите и законодателите увеличава шансовете сделката да бъде одобрена в Конгреса през 2011. Освен това Обама желае договорът с Корея да се превърне в нов модел за водене на търговски преговори, казва Майкъл Фроман, заместник-съветник по националната сигурност и един от главните преговарящи. Обама се опитва да „създаде нова коалиционна подкрепа за търговията и представи плана лично" на южнокорейския президент Лий Мун-бак, разказва Фроман. „Сделката с Корея е важна - коментира представителят на американската търговска камара Рон Кърк, - но успешното й приключване е решаващо не само за конкретния случай с Корея."

 

В момента администрацията работи с други свои търговски партньори за намаляването на немитническите пречки пред търговията, като например проблема с изискванията за размера на автомобилните номера. Обсъждат се подобни немитнически пречки - като обременително тежките изисквания за безопасност - и с Мексико, и с Европейския съюз. Търговските преговори с Панама и Колумбия са замразени, а е възможно да се предприемат нови преговори с Виетнам и Малайзия. Обама се надява широката подкрепа за сделката с Южна Корея да смекчи съпротивата срещу бъдещите сделки, твърдят държавни чиновници.

 

Споразумението - което според Белия дом ще увеличи американския износ за Корея с цели $11 млрд. (той в момента е $68 млрд. годишно) - е почти обречено, когато Обама и Лий не успяват да се договорят на ноемврийската среща на Г-20 в Сеул, главно поради различия относно автомобилните мита.

 

Преговарящите от Южна Корея и САЩ, изолирани за два дни в хотел Шератон в провинциалната част на щата Мериленд, на около час път от Белия дом, отново стигат до задънена улица на 1 декември. Споразумение не може да бъде постигнато по въпроса колко скоро да се премахне митото от 2.5%, с което се облага вносът на корейски автомобили. Митото вдига цената на корейските автомобили в САЩ, което пък дава предимство на Ford при клиентите с по-нисък бюджет. Американските мита обаче са далеч по-малки в сравнение с 8%, с които Корея облага американските коли. Първоначално Ford настоява митата да се запазят на това ниво поне още 10 години, след което обаче склонява да намали на седем. Сеул иска премахване до три или четири години.

 

Мълали се присъединява към Гайтнър и към директора на Националния икономически съвет Лорънс Самърс във финансовото министерство. Фроман докладва по телефона от Колумбия, че преговорите не напредват. Длъжностните лица питат Мълали дали би се съгласил на 5-годишен план. Той казва, че трябва да обсъди въпроса със Съюза на автомобилните работници и законодателите на Мичиган. Същата вечер Обама вика Фроман и Кърк в Белия дом за консултация. Те му носят добри новини: Мълали, работническият съюз и законодателите в Мичиган са се съгласили с петгодишния план.

 

В 10.30 вечерта Обама се обажда на Лий, за да представи основните точки на споразумението, в което се споменава и петгодишния план за премахване на митата. Следва едночасов разговор (вторият след случая от 23 ноември, когато севернокорейска артилерия уби четирима южнокорейци). Обама подчертава колко важен е този търговски пакт за стратегическите отношения между двете страни. Лий е уклончив, но показва, че иска преговорите в Мериленд да продължат.

 

Сутринта на 2 декември, докато преговорите са все така в задънена улица, Фроман предлага на търговския министър на Корея Ким Джонг-хун, който пуши отвън, да се поразтъпчат. Фроман и Ким тръгват на разходка покрай езерото, което в момента се отводнява за почистване. Фроман предупреждава събеседника си, че ако не постигне споразумение, Сеул ще пропусне една възможност за подобряване на отношенията с Вашингтон. Ким отстъпва, стига Корея да може да удължи митата върху вноса на свинско месо от САЩ в страната от 2014 до 2016. Той иска още и олекотен режим за отпускане на временните работни визи. След полунощ Фроман пише имейл до запътилия се към Афганистан Air Force One, че сделката е сключена.

 

Според условията на договора САЩ разполагат с пет години, за да премахнат митото от 2.5%. Същевременно Южна Корея ще намали 8-те процента мито върху внасяните от САЩ автомобили на 4%, и то веднага, вместо постепенно да се стигне до премахване, пише в резюме, представено от Белия дом.   I BW I

Copyright 2009 Bloomberg L.P.  All rights reserved. 

 

http://www.businessweek.bg/news.php?category=1&id=5564



Бум на продажбите на американско оръжие 11.02.2011 17:15 | Обама е много по-благосклонно настроен към износа на оръжие, отколкото който и да е друг президент демократ, коментират анализатори Статия

Преди година продуктовата линия за изтребителите F-15 на Boeing, която се помещава в непривличаща с нищо вниманието на случайния минувач фабрика в покрайнините на международното летище Lambert-St. Louis, беше на ръба да бъде закрита, пише Fortune.

F-15 е стар самолет. Той е проектиран през 70-те години за противодействие на съветските МиГ-ове. Отдавна на пазара има значително по-съвременни изтребители и американската армия не е купила нито един нов F-15 от 2001 г. насам. Когато преди няколко години продукцията почти беше замразена, две поръчки от Корея и Сингапур спасиха производството от окончателно спиране и оттогава от поточната линия излиза по около един F-15 на месец. Местните политици нееднократно изразяваха опасенията си, че Boeing ще трябва да затвори предприятието и да закрие стотици работни места - сериозен удар за и без това изпитващата затруднения регионална икономика.

 

  И изведнъж, миналото лято се появиха слухове за сделка, при това голяма. Работниците в завода следяха новините в интернет, където в няколко специализирани военни издания се появиха детайли за евентуалната продажба. Потенциалният купувач се оказа Саудитска Арабия, а поръчката - за 84 изтребителя. През октомври щатското министерство на отбраната, което контролира продажбите на военна техника на чуждестранни клиенти, най-накрая официално обяви сделката за 60 млрд. долара. Освен 84 изтребителя F-15, тя включва и 70 щурмови хеликоптера Apach, които също се произвеждат от Boeing.

Това е най-голямата трансгранична сделка с оръжие от много години. Като резултат производствената линия на изтребителите се удължава до 2018 г. F-15 може да остане жив дори още по-дълго – високопоставен представител на Boeing заявява, че се водят преговори с още два чуждестранни клиента, които са на път да направят поръчки.

Освен това, благодарение на повишеното международно търсене F-15 и други застаряващи щатски военни системи се превръщат в пазарен хит, какъвто не са били от години. Миналата година щатското министерство на отбраната съобщи пред Конгреса, че планира да продаде на чуждестранни купувачи оръжие за до 103 млрд. долара – забележителен ръст спрямо средногодишните продажби от едва 13 млрд. долара за периода 1995 г. - 2005 г., казва Майлс Уолтн, анализатор на Deutsche Bank. От 2000 г. броят на подписаните сделки се е утроил.

Докато гиганти в отбранителната индустрия като Boeing, Raytheon и Lockheed Martin все по-настойчиво се опитват да продават продукцията си на добре финансирани (понякога от щатското правителство) международни клиенти, сега те имат подкрепата и на един неочакван съюзник – американският президент. „Обама е много по-благосклонно настроен към износа на оръжие, отколкото който и да е друг президент демократ“, казва Лорън Томпсън, дългогодишен консултант в сферата на отбраната. Или както казва Джеф Абрамсън, заместник директор на американската Асоциация за контрол над оръжията: „Обама е отворил голямата сергия за оръжия.“

По думите на представители на администрацията бумът в износа на военна продукция просто отразява здравословното търсене на американски оръжия, които според мнозина експерти наистина са най-предпочитаните в света.

Все пак администрацията прави всичко възможно, за да насърчава големите сделки. Тази политика, освен че подпомага износа, гарантира и сигурността на повече от 200 хил. високо квалифицирани служители в отбранителната индустрия.

Продажбата на оръжия е и изключително ефикасна форма на дипломация. Като въоръжава своите съюзници, САЩ може да се отърси от тежестта на операциите по поддържане на реда в различни горещи точки като Близкия изток и Корейския полуостров. Износът на оръжие предоставя на американската администрация мощни инструменти при воденето на преговори със страните купувачи.

Според критиците обаче снабдяването на страни от развиващия се свят с най-съвременни оръжейни системи е твърде рискована стратегия, особено ако това са страни от Близкия изток. Въпреки че САЩ продават оръжия само на свои съюзници, властта в тези страни може да се смени много лесно – последните примери за това са Тунис и Египет. Дори режимът в Саудитска Арабия със своя 86-годишен монарх може да се окаже уязвим, а когато приятелите стават врагове, оръжията се превръщат в основен проблем.

През 70-те години щатското правителство продаде на Иран няколко десетки изтребители F-14 малко преди шахския режим в страната да бъде свален през 1979 г. Оттогава САЩ систематично унищожават части за F-14, за да не попаднат в ирански ръце.


http://www.investor.bg/news/article/112428/337.html

Още по темата Ян Пие: Чрез офсет България може да спечели от обмяна на информация и технологии   Пентагонът залага на технологиите, за да повиши ефективността си   САЩ заплашиха Турция с оръжейно ембарго



Гласувай:
3



1. анонимен - Появи се нов сайт, който събира офертите за групово пазаруване на едно място!
12.07.2011 23:10
Здравейте,
аз попаднах на един страхотен сайт, който събира всички изгодни оферти за групово пазаруване на едно място! Има много интересни предложения, а и спестява време, защото не се налага да посещавам сайтовете за колективни покупки един по един.
Сайта е на адрес: http://www.kolektivno.bg
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14582846
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031