За личност на годината в редовната класация на списанието е провъзгласен Н.В. Интернет потребителят, или Ти, който контролираш информационната ера 18.12.2006
Не конкретен човек, а "Ти, който контролираш информационната ера" - това е личността на годината според американското сп. "Тайм" (Time.com).
Причината за това нестандартно решение изданието обяснява с нарастващото разпространение и влияние на интернет съдържанието, генерирано от самите потребители.
Те са поели в свои ръце управлението на глобалната медия чрез блогове, видеоклипове и социални мрежи, като при това работят без пари и полагат основите на новата дигитална демокрация, пише "Тайм".
Списанието отдава дължимото и на средството, чрез което е станало възможно това взаимодействие - Мрежата.
@import url("drg.css");
|
Като примери са посочени сайтове като YouTube, Facebook, MySpace и Wikipedia, които позволяват на потребителите да публикуват онлайн свои собствени коментари, видеозаписи, снимки и полезни връзки.
В традиционната класация, която води началото си от 1927 г., подгласници на победителя този път са иранския президент Махмуд Ахмадинеджад, китайският лидер Ху Дзинтао и севернокорейският водач Ким Чен Ир.
Избират се "личността или личностите, които са повлияли най-много върху новините и собствения ни живот, за добро или за зло". Затова в миналото победители са ставали дори Адолф Хитлер (през 1938 г.) и аятолах Хомейни (1979 г.).
2006-а принадлежеше на поколението YouTube,
категорично е сп. "Тайм". През октомври популярният сайт за обмен на видеофайлове бе закупен от "Гугъл" за рекордните в осемгодишната история на интернет гиганта 1,65 млрд. долара.
За сравнение - миналата година притежателите на търсачка №1 (Google.com) са похарчили 130,5 млн. долара за придобиването на 15 малки фирми.
Главният изпълнителен директор на "Гугъл" Ерик Шмид определи сделката, финализирана на 13 ноември, като "следващата крачка в еволюцията на интернет".
Той дори се осмели да сравни управителите на YouTube Чад Хърли (29 г.) и Стивън Чен (27 г.) с основателите на търсачката Сергей Брин и Лари Пейдж, и двамата в момента на Христова възраст - 33.
Въпреки скептичността на някои наблюдатели относно бъдещето на новата инвестиция, в "Гугъл" бяха убедени, че YouTube.com ще бъде привлекателно маркетингово оръжие, насочено към зрители и рекламодатели - които все повече се ориентират от телевизията към интернет, коментират световните агенции.
Двете компании бяха свързани и финансово, защото един от първите инвеститори в "Гугъл" - "Секвоя капитал", притежава около 30% дял от YouTube.
Присъствието на фонда в управата на фирмата купувач със сигурност е допринесло за осъществяването на сделката, към която се стремяха и други гиганти в бранша като "Майкрософт", "Яху инкорпорейтид" (Yahoo!) и "Нюз корпорейшън" на медийния магнат Рупърт Мърдок, собственик вече на MySpace.com срещу 580 млн. долара.
Напоследък YouTube често бе оприличавана на някогашния "Напстер" -
популярната услуга за обмен на музика, която бе погребана в лавина от дела за нарушени авторски права, заведени от звукозаписни компании и изпълнители.
Повечето записи в YouTube са от типа "домашно видео", но често там попадат и материали с авторски права. Хърли и Чен вече се опитаха да изгладят отношенията си с музикалната индустрия и дори заявиха амбицията си да публикуват всички видеоклипове на песни, заснимани изобщо.
Най-голям успех постигнаха с гиганта "Юнивърсъл" - и то при положение че неотдавна от звукозаписна компания №1 ги бяха заплашили със съд. Сега и останалите ще се изправят пред дилемата: или сте против нас, или правите пари заедно с нас.
Преминаването под крилото на "Гугъл" освен това им осигурява по-големи технологични и рекламни възможности плюс гарантирана финансова сигурност - доста по-голяма от сумата, изтеглена с кредитна карта преди 22 месеца.
С 11,5 млн. долара инвеститорски капитал от "Секвоя" YouTube се принуждаваха да правят икономии и обитаваха офис над пицария в Сан Матео, но наскоро се преместиха в по-просторни помещения в съседен град.
Началото (както и при "Гугъл"!) било поставено в един гараж - гаража на Хърли, през февруари 2005 г., а първият клип в YouTube бил публикуван от Чен през май м.г. и се нарича "Pajamas" - но главен герой всъщност била собствената му котка.
Сега видеобиблиотеката им съдържа практически всичко - от клипче на котарака ви, който използва тоалетната чиния за своите естествени нужди, до последната реклама на български кренвирши или звездата от сериала "Стар трек" Уйлям Шатнър, който пее хита на Елтън Джон "Rocket Man" в тв предаване някъде през 70-те.
Повечето клипове, с продължителност най-често между 30 секунди до 2,5 минути, се качват от самите потребители - напълно безплатно за авторите и зрителите им. През август според доклада "Media Metrix" те са били 72,1 млн. - при едва 2,8 млн. преди година.
Осигуряваме сцена, на която всеки може да стъпи,
казва Хърли и определя сайта като комбинация от "Най-смешните домашни видеоклипове" и предаването за шоубизнес "Entertainment Tonight".
В началото на април например всекидневно се качвали по 35 хил. нови клипа, докато в края на миналата година броят им бил "само" 8000. За четирите месеца изгледаните видеозаписи на ден пък са нараснали 10 пъти - от 3 млн. до над 35 млн.
Пред сп. "Форчън" през май двамата основатели на компанията, които навремето работели във фирмата за онлайн разплащания "PayPal", разказват подробности за първите си стъпки.
"Всичко започна през януари м.г., когато Стив и аз бяхме на някаква вечеря и правехме както цифрови снимки, така и видеозаписи. На другия ден обаче се оказа, че няма как да си изпратим видеофайловете, защото бяха твърде големи за електронната поща, а да ги качим онлайн ни отне доста време", спомня си Хърли и продължава:
"През февруари започнахме разработката на продукта, през май беше първото му представяне, а през декември - официалният старт. По това време вече гледаха при нас по над 3 млн. клипа на ден.
В момента сме три-четири пъти по-големи от Google Video или Yahoo Video Search. Растем по-бързо, защото за тях това са странични, второстепенни проекти, а за нас е основната ни работа."
На въпрос как успяват да запазят съдържанието подходящо за всички възрастови групи отговаря Чен: "Ние самите налагаме ограничения, но
потребителската общност също е много чувствителна
Те имат самочувствието, че са участвали в изграждането на този сайт и се опитват да пазят чистота, така че сами сигнализират, когато видят неподходящо съдържание - и ние го махаме."
Двамата възнамерявали да финансират начинанието си чрез спонсорства и реклами, но се въздържали: "Изграждаме общност и не искаме да бомбардираме хората с реклами.
Само ако желаехме, можехме веднага да започнем да печелим по 10 млн. месечно, като слагаме кратки реклами преди всеки видеоклип. В същото време обаче трябваше да сме сигурни, че потребителите ще приемат този подход."
Установяваме контакти с киностудии, тв мрежи и звукозаписни фирми, защото те се стремят към нова аудитория, а ние разполагаме със сцената и пътя към нея, споделя още Хърли, а на въпроса: "Нима все още си нямате рекламен отдел?" отговаря: "Все още не. Първо трябва да се погрижим за обслужването на собствената ни общност."
Третият от основателите на YouTube
e 27-годишният Джавад Карим. По подобие на двамата си съдружници и той работел в "PayPal", когато през 2002 г. фирмата била придобита от онлайн аукциона eBay за 1,5 млрд. долара.
От тази сделка той спечелил няколко милиона и тримата приятели започнали да правят планове за собствен бизнес. До началото на 2005-а били напуснали тогавашната си работа и често се срещали да обсъждат идеите си в едно кафене.
Впоследствие Карим участвал в разработката на новия сайт, дал някои ценни препоръки, но в крайна сметка предпочел академичната кариера в Станфорд (Stanford.edu).
Други от прочутите възпитаници на този университет, сред които основателите на "Гугъл" и "Яху", са предпочели кариерата в бизнеса, но той се оттеглил тихомълком да учи за магистратура по компютърни науки и се надява след време да стане преподавател.
Запазил обаче ролята на неофициален съветник, без заплащане, а освен това е един от най-големите индивидуални акционери, макар и с не толкова голям дял като останалите двама основатели.
Роден е в ГДР през 1979 г., но година по-късно цялото семейство се преселило в тогавашната Западна Германия, а през 1992-ра - в САЩ. Баща му Неймул Карил работел като изследовател в "3M", а майка му - като научен сътрудник по биохимия в университета на Минесота.
Записал се в университета на Илинойс, отчасти защото там бил учил и един от основателите на "Нетскейп" Марк Андреесен. Чен бил негов състудент, а Хърли учел дизайн в пенсилванския университет "Индиана"...
Въоръжен с видеокамера, Джавад документирал раждането на YouTube и много от "мозъчните атаки" в гаража на Хърли, където тримата приятели дискутирали финансовата си стратегия и други проблеми около новата компания.
Един от тези записи датира от април 2005-а и е запазил за поколенията отчаянието му, че на новия сайт са качени едва 50-60 видеоклипа - и повечето от тях съвсем не такива, които човек би искал да гледа.
Последвалият им успех бил катализиран и от стремителното нарастване на домашните потребители с висококачествена интернет връзка, което прави разпространението и ползването на онлайн видеото по-практично, обяснява "Асошиейтед прес".
Ние сме в авангарда на тази културна революция и всички са по петите ни, категорични са днес създателите на сайта, като имат предвид не само гиганти като Google и Yahoo, а и начинаещи конкуренти като Break.com и Metacafe.com.