За първи път в България всички училища ще имат рейтинг и ще влязат в обща класация. Тя ще служи като основен ориентир за родителите доколко качествено е образованието в съответното школо. Оценката на всяко заведение ще се определя от знанията на децата, материалната база и оборудването, квалификацията на учителите, както и как протича учебният процес. Това става ясно от промените в националната програма за диференцирано заплащане на учителите, приета вчера от правителството. Рейтингът трябва да е готов до 2 години. Той ще влияе и върху заплатата на педагозите, които работят в него.Подобни класации, но предимно на университетите и колежите, се правят в цял свят. Преди дни например Кембридж за първи път от 2001 г. изпревари Оксфорд в официалния рейтинг на най-добрите британски университети. Тази година Кембридж е оглавил класацията по оценките на приемните изпити, качеството на залите за обучение и перспективите след завършване. В България за изработване на рейтинг на училищата и университетите се говори от няколко години. Програмата на МОН предвижда още да се въведе система за кариерно израстване, която ще е водеща за основната заплата. От септември ще започне да действа схема за определяне на добавки към възнагражденията в зависимост от постигнатите резултати. В бюджета са заделени 15.1 млн. лв. за тази цел. От тях 2 млн. лв. са за бонуси към заплатите на 5656 директори. Останалите средства ще бъдат разпределени за 96 733 помощник-директори, учители, възпитатели, педагогически съветници и психолози от училищата и детските градини. Парите за учителите, които се откажат от бонусите, ще се дадат на останалите им колеги. Право на добавки ще имат педагозите с поне 7 месеца стаж в учебното заведение. Ако персоналът е под 10 души, премиите ще се определят от директора. При по-голям персонал бонусите ще се раздават от комисия, чийто председател е директорът. Оценяването на учителския труд ще става въз основа на критерии, сред които са планиране и провеждане на уроците, използване на нови методи на преподаване, работа с ученици, които са в риск, застрашени от отпадане или са със специални образователни потребности и др. Трудът на директорите ще се оценява от комисия с експерти от регионалния инспекторат по образованието и общинската администрация. При тях критериите са свързани с привличането на алтернативни източници на финансиране, работа по проекти и др. Крайният срок за оценяването е 14 септември. Предвидена е и възможност по предложение на директора училището да си избере свой начин за разпределяне на парите.
|