Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.01.2008 20:45 - Петър Междуречки, бивш столичен кмет: София се превърна в Клондайк
Автор: meto76 Категория: Новини   
Прочетен: 2347 Коментари: 3 Гласове:
0



  Петър Междуречки, бивш столичен кмет: София се превърна в Клондайк   Вестник Монитор 11/12/2007 12:40:00  

imageСтолицата се нуждае от столичани, а не от хора, които си носят манталитета от местата, откъдето идват. И в края на краищата им е все едно къде живеят
Визитка:
Роден през 1934 г. в град Гоце Делчев
От 1936 г. живее в София
Завършва международни отношения в Москва
От 1974 до 1978 г. - посланик във ФРГ
От 1986 до 1991-а - посланик в ГДР. Има три поредни мандата като От 1978 до 1986 година-три поредни мандата кмет на София
Член на Националната асоциация по международни отношения

-Г-н Междуречки, през 2005 г. вие прогнозирахте, че до три години в София ще ни задуши не боклукът, а трафикът.

Случи се, обаче, по-лошото: в примка ни затягат и едното, и другото. Откъде е логиката на прогнозата ви?
-Не само трафикът и не само твърдите битови отпадъци са проблем на София. Любимият ни град е тежко заболял. Но за голямо съжаление, от 18 г. управата на града работи на парче, не се мисли дългосрочно, а мандатно. Проблемите не могат да бъдат решени краткосрочно. Необходими са дългосрочни програми, изготвени от експерти за много години напред. 18 г. столицата се ръководи не от градоустройствената мисъл на нашите специалисти-експерти, а от финикийски знаци. Всички заболявания на страната ни за този период на т.нар.демокрация изкристализираха в София, независимо че най-много инвестиции се направиха тук. Но градът има 7 000 години история, граден е постепенно. От Освобождението, когато е имал 11 700 жители, до сега са го управлявали 55 кмета. Затова е много наивно да си мислиш и дори да демонстрираш, че летоброенето започва с твоето управление. Най -тежкото е, че заради хаотичното застрояване се унищожава зелената система на града.
- Исках да попитам за необратимите неща в тази разруха?
- Точно част от зелената система е необратимо унищожена. Преди 30 г. имаше програма за период от 1976 до 2000 г. за опазване и развитие на Витоша, на Люлин. Предвиждаха се т.нар. зелени клинове, които да се спускат от Витоша към центъра на града. Централният клин е Южният парк, който стига до НДК. И софиянци щяха от НДК да стигат до Витоша, без да пресичат нито една транспортна артерия до Ботаническата градина. Околовръстният път трябваше да е качен на естакада по подобие на пътя към летището, за да може под него да се преминава пешеходно, без да се пресича. Този проект е вече невъзможен. Освен това, Южният парк като идея е унищожен.
- Вие сте се съдили с Министерството на отбраната за "отвоюване" на терени от територията на парка, докато сте били столичен кмет.
- Да, между 1978 г. и 1986 г. водихме война с министерството. Тогава започна строителството на НДК, което е комплексна операция, която трябваше да премахне полуразрушените казарми на VI полк, полуразрушените сгради на училището на БДЖ и на замърсяващата града Перловска гара заедно с гарнизонната фурна и да отвори центъра на града към Витоша през Южния парк. И по целия път до Витоша предвиждахме спортни комплекси. По подобие на операта във Верона, планирахме под Правителствена болница да изградим "Арена ди София". По безобразен начин идеята беше съсипана. Хотел "Хилтън" беше насаден в Южния парк. Това е само един пример, когато казвам, че финикийските знаци и корупцията определяха развитието на града. Мол-ът срещу хотел "Хемус" е добър, но там ли му е мястото? По-нагоре със скъп жилищен квартал е унищожено най-хубавото място от високото на парка. Ние, лозенчани, го наричаме "Табието". Там е и посолството на САЩ. Когато бях кмет, посолството поиска място в Симеоново, близо до Американския колеж. Т.е. на САЩ можехме да дадем много хубаво място, но не непременно в сърцето на парка.
- Не може ли приемствеността на плана за развитие на града да се узакони?
- Законът за София не е приет, за съжаление. Много години "се влачеше" и Устройственият план на столицата, който беше приет преди година. Ще кажете - защо? Моят отговор е, че в мътна вода риба се лови по-лесно. Когато няма закон за София, има изменения на квартално - застроителните планове, има корупция, има пълнене на гуши. За голямо съжаление, София се превърна в Клондайк, описан по великолепен начин от Джек Лондон. Битка за печалба. Погледнете само концесията за твърдите отпадъци - пълно разбойничество! Или за питейната вода - те са за съд. Но така са подписани тези договори, че разтрогването им ще ни коства огромни неустойки. С кмета на Атина гледаме София от Копитото и той казва: Педрос, вие нямате голяма река, но имате страхотно богатство - зеленината, запазете я. Атина е каменен град, спрете неразумното строителство. Градовете се строят заради хората. А ние и днес продължаваме да съсипваме зелената система. Проектирахме и разширение на Северния парк, на Западния парк и строителство Изток на хидропарк "Искър". Тези идеи са в небитието.
Такива безобразия се извършиха в местността "Погребите" - продължение на Градската градина. Това са истински престъпления към столичани.
- Добре, ако вие днес имахте възможност да управлявате града на базата на опита си, откъде бихте започнали?
- Не знам дали няма да прозвучи неуместно един утвърден пенсионер над 70-те да предлага как да се развива София. Но ще си позволя няколко размисли на глас на възрастен столичанин, който обича града си. Не като съвети към кметската управа - там са млади хора, пълни с идеи. Бих свикал експертен съвет с наши и чуждестранни експерти. Та този експертен съвет трябва да установи заболяванията на града и да ги групира в десетина области. За тях поотделно се правят специализирани експертни съвети. Те изготвят дългосрочни програми за решаване на съответния въпрос - с етапи на решаване, да бъдат проектно и финансово осигурени. И да станат достояние на столичното население, което да бъде съучастник в осъществяването им. Бих предупредил софиянци, че ги очакват много неудобства. Заболяванията на София са тежки, с кърпежи и хаотично строителство не се лекуват. Залъгалка е информацията, например, че до 2-3 г. транспортният въпрос в София ще бъде решен.
- Като специалист откъде бихте започнал?
- На първо място е подземната инженерна инфраструктура. Някой да ни е говорил в какво състояние е тя? Като кмет, освен главен архитект, имах и главен инженер на града, който отговаря за нея. Сега тази длъжност отсъства. Тази инфраструктура е базисен въпрос. Тя не може да бъде променяна, както високото строителство, например. А състоянието й еднозначно можем да определим като трагично. Оправданието от рода на "това не е от мое време" не играе. Голяма част от София няма канализация, според специалистите - над 25%. А изградената е много примитивна и трябва да бъде подменена. Немалка част от питейната вода се пренася с етернитови тръби, които са канцерогенни. И ако искаме София да бъде европейски град, инженерната инфраструктура трябва да премине на колекторна система с проходими колектори. Т.е. прави се проходим тунел, в който влиза цялата подземна инфраструктура. Когато някоя система аварира, не се копае отгоре, а се влиза в тунела. Това е съвременното решение.
- Какво, според вас, означава София да бъде модерен град?
- Означава той да бъде удобен и уютен за живеене. Транспортно-комуникационните системи трябва да са част от общия устройствен план на града. Заболяването е тежко и има исторически причини за това. Градът ни се е развивал в моноцентрична структура на принципа-всички основни дейности - в центъра. Второ, в комуникационно отношение има радиална система. Всички основни булеварди се забиват в централното ядро. Страхотен проблем е механичният прираст на града - 2 млн. Същият кмет на Атина казваше, да не правим тяхната грешка-половината гърци-4,5 млн. са в столицата им . А това е въпрос за равномерното развитие на цялата територия на икономиката на България.
- Със средствата от еврофондовете регионите имат нов шанс за развитие.
- Да, но трябва да се направи национална комплексно-устройствена схема, разработена от национален център за териториално развитие. Той съществува, но трябва да му се даде такава задача. Иначе в София, каквито и управленски решения да търсим, всеки нов столичанин носи в града десетките си проблеми.
- Т.е.решаването на проблемите на София са като скачен съд с проблемите на държавата.
- Разбира се, ето защо кметът трябва да е в много добри отношения с правителството. Там е и ножът, и хляба. Няма партиен цвят в тази работа. И както правилно няма от години софийско жителство, трябва с икономически лостове, с определена данъчна политика при местните данъци и такси, регионите да създават "добра хранителна среда" за инвестиране на модерни технологии и предприятия в техния регион. Не е по силите на кметството на столицата да се справи с хроничните проблеми сам`о..
- Какво още конкретно включва понятието "модернизиране" на София?
- Накратко, в града трябва да се премине от радиална към кръгово-радиална транспортна система, но не на парче, а в целия й обем. Външният пръстен трябва да е буфер на транспортните потоци, като разпределител. И да се завърши с вътрешен ринг на града. Навремето Наполеон III поискал от префекта на Париж Осман да промени коренно облика на града. И за 18 г. (1852-1870 г.) той със смели удари разсича столицата с големи булеварди, като е събарял дори църкви. Общественото мнение не винаги е било на негова страна. Подобни по кураж постъпки се изискват от кмета Бойко Борисов и за София. Аз лично подкрепям идеята на правителството "да изнесе" министерства по "Цариградско шосе". Освен това, София се нуждае от вторични градски центрове. И ако говорим за програма-минимум на София, тя би трябвало да започне от построяване на паркинги. Само с освобождаването на улиците от паркираните коли пропускателната им възможност се увеличава с 50%! Трябва да се подмени подвижния състав на градския транспорт, да се приемат тежки глоби за нарушаване на графиците - срещу навика на шофьорите да се движат на "глутници", събирайки се на последната спирка.Тежки глоби да има и за паркиране на забранени места. С опита на Германия - без паяци, с хубави девойки, които любезно ти оставят бележка върху колата и в края на месеца олекваш в заплатата. Не е късно да се осъществи и автоматичната система за управление на движението. Строго да се спазва средната скорост на обществения транспорт. Не бива трамваите да се движат със скорост 7 км. Да се глобява солено и за влизане в бус-лентите.
- Тези решения изглеждат възможни. Но ще се разсече ли транспортния проблем?
- Генералното решение за София е метрото. В него трябва общината и кабинетът да хвърлят заедно огромни средства. Кметството трябва да има отлични отношения и с Брюксел, но чрез кабинета. Решението за построяването на метрото е още от 1972 г. Според експерти, град, преминал един млн. жители, не може да живее нормално без метро. Ако планираното трасе на метрото не беше "изнесено" от "Цариградско шосе" под "Драган Цанков", досега може би жителите в "Младост" щяха да пътуват с метро. За по-лесно някой реши да използва тунела за подземен трамвай по "Драган Цанков" от времето на арх. Георги Стоилов. Но това беше част от идеята да се спре трамвая по "Иван Асен II". На тези хора беше обещан транспорт под "Цариградско шосе". Сега японските изпълнители унищожиха тази елегантна идея.

- Какви принципи сте спазвали като кмет?
- Аз съм против ефектните решения и съм за ефективните. И винаги съм бил за това - да се говори директно със столичани, каквито и непопулярни решения да се налагат. И сега, според мен, трябва да им се каже, че ги очакват тежки години заради преустрояването на града. Такива решения остават за десетки години, за поколения. И да споделя, че столицата се нуждае от столичани. А не от хора, които си носят манталитета от местата, откъдето идват. И в края на краищата им е все едно къде живеят.


http://big.bg/modules/news/article.php?storyid=55989




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. chara - чудесно казано!
13.01.2008 14:28
надявам се, че @meto76 споделя казаното от Междуречки!
проблемите са толкова много, натрупани и нерешавани десетилетие, че всякакви обещания-фойерверки могат да бъдат единствено капан за наивници!
София въпреки всичко е красив град и не й отива ролята на "зле поддържана" красавица. Малко хора виждат красотата й. Може би защото от скоро живеят тук или пък гледат на града като на някаква временна спирка към нещо следващо.
Аз обаче обичам този град. И искам да го видя да блести с цялата си красота. Дано го видя...
цитирай
2. meto76 - Давам поводи за размисъл и различни ...
13.01.2008 14:40
Давам поводи за размисъл и различни мнения по наболели проблеми.Не съм софиянец, но положението в най-големия ни град - задръствания, боклуци ме вълнуват.Скоро проблемите му няма да бъдат решени, като гледам колко некадърен човек го управлява.
цитирай
3. chara - @meto76
13.01.2008 14:58
споделям мнението!
Аз живея тук и ме боли като гледам какво се случва, особено през последните 2-3 години!
За да се справи някой с този град, според мен, на първо място трябва да го обича, на второ - да бъде широко скроен човек и на последно - да има удправленски капацитет
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14612880
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930