Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.08.2009 11:01 - Вестниците изпадат в криза
Автор: meto76 Категория: Новини   
Прочетен: 725 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 16.08.2009 10:44


  13 август 2009, 15:58

image
Вчера стана известно, че във вестник „Сега” намаляват заплатите с 20 на сто и орязват хонорарите. Това е само един щрих, който допълва впечатлението, че българските вестници също са в криза. За разлика от икономическата, тук едва ли можем да очакваме възстановяване.
През юни спря „Нощен труд”. Големите вестници на ВАЦ в България обединяват регионалните си издания в опит да оптимизират финансовите си резултати. Само преди седмица Ирена Кръстева уволни около 50 души от изданията си „Телеграф”, „Монитор” и „Експрес”. Пак там бе закрит информационно-аналитичния сайт „Експрес БГ”. 18 журналисти бяха съкратени от „Класа”. Притежателят на 50 на сто от дружеството-издател на „Пари” обяви, че продава дела си и така финансовият ежедневник стана 100 процента собственост на шведската „Бониер груп”. Причината е очевидна. Вестникът има унизително нисък тираж, без реклама, а издателят очевидно не може да покрива загубите. Спря окончателно проектът за безплатен вестник на „Икономедия”, който впоследствие направи неуспешен опит да бъде продължен от екип на бившата главна редакторка на „Сега” Димитрана Александрова.

Конкуренцията и големия брой на ежедневници, съчетан със спада в обема на рекламите принуждават все повече издатели да преразглеждат поведението си на вестникарския пазар. Огромната част от централните ежедневници у нас са губещи. Коричната им цена, съчетана с голям брой непродадени вестници, т.нар. „брак”, едва покриват разходите за печат и хартия и то далеч не при всички. При липсата на достатъчно реклама, загубите се измерват в стотици хиляди, а някъде и в милиони годишно. При тази юридическа и финансова зависимост на пресата от издателите си „свободата на словото” става твърде условно понятие.

В тази ситуация, особено след изборите, се очаква преструктуриране на вестникарския пазар. Особено при наличието на десетки информационни сайтове, при това безплатно, вестниците все повече губят позиции и тиражи. Известни имена в колегията вече предпочитат да бъдат блогъри, където публично да изразяват позициите си. В Щатите например, контактът с тях се оказа големия удар на Обама в предизборната кампания.
Очевидно, както и при всеки друг пазар и вестникарският има своите пикове и в двете посоки.

Многократно през годините анализатори са предвиждали краха на вестниците. Както при появата на радиото, така и по-късно в ерата на телевизията. Сега обаче към конкурентите се прибавя и интернет, който още повече влошава нещата на сергията. Вярно е, че го ползваме далеч по-малко отколкото средното за Европа, да не говорим за САЩ. Но посоката е към увеличаване на потребителите. Изобщо, гордостта да имаш вестник и да си част от четвъртата власт вече се превръща във финансово бреме. Както се видя от изборите – без възвращаемост.
Евгени Петров

http://www.blitz.bg/news/article/57748

Вестниците в САЩ търсят нов бизнес модел БТА - 14 Август 2009, 11:15
Американската компания Джърнълизм онлайн (Journalism Online), която си е поставила за цел да помогне на медиите да печелят повече пари в интернет, съобщи, че повече от 500 вестници и списания от САЩ, Латинска Америка и Европа са се съгласили да участват в проекта й, предаде Франс прес. Групата е основана през април от трима бивши американски ръководители на медии. Тя е получила писма за намерения за присъединяване към проекта от ръководителите на 176 всекидневника и 330 различни други издания и големи информационни сайтове. Сайтовете на тези издания се посещават месечно от над 90 милиона потребители от цял свят, посочи базираната в Ню Йорк компания. Джърнълизм онлайн планира през есента да въведе платена услуга, позволяваща на абонатите да получат достъп до платените информации на включените в групата сайтове.

Някои потребители ще могат да се абонират за едно издание, а други могат да изберат оферта, обединяваща няколко различни съдържания", обясни пред АФП един от основателите на Джърнълизм онлайн, Гордън Кровиц, който е работил в "Уолстрийт джърнъл". Достъпът до някои информации ще продължи да бъде безплатен, но най-големите потребители ще трябва да плащат, посочи той. На въпроса защо групата не публикува списък с бъдещите си членове, Кровиц отбеляза, че някои издания предпочитат да направят самостоятелни съобщения.

Новата инициатива бе оповестена няколко дни, след като медийният магнат Рупърт Мърдок, собственик на Нюз корпорейшън (News Corp.) обяви, че ще въведе такси за достъп до всички новинарски сайтове на групата. Американската преса страда от силния спад на приходите от реклама и ориентирането на читателите към безплатните интернет сайтове. В сектора в последно време имаше вълна от фалити, съкращения на работни места и закриване на издания, сред които фалитът на групата Трибюн ко. (Tribune Co.) - втората най-голяма вестникарска група в Съединените щати по приходи и третата по тираж, която контролира в. "Лос Анджелис таймс", "Чикаго трибюн", както и "Балтимор сън". Сред големите американски вестници сега единствено "Уолстрийт джърнъл", който принадлежи на групата на Рупърт Мърдок, кара читателите си да плащат за онлайн информацията. Други големи всекидневници, сред които "Ню Йорк таймс", изразиха намерение да последват примера му. В момента експертите водят разпалени дебати дали читателите, които вече са свикнали да имат безплатен достъп до електронните издания на вестниците от години наред, ще се съгласят да бръкнат в кесиите си и да започнат да плащат. Според Стивън Брил, основател на Кърт Ти Ви (Court TV) и един от тримата съоснователи на Джърнълизм онлайн, благодарение на този проект вече не става въпрос "дали" онлайн информациите ще станат платени, а "къде и кога"



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14580143
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031