Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.12.2009 09:07 - Отстраненият митрополит Симеон отказва да напусне поста си
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 745 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 09.12.2009 09:07


  Скандалът заплашва да прерасне в нова криза в БПЦ
Петя Йорданова

8 Декември 2009

 

image
Митрополит Симеон
 

Българската православна църква (БПЦ) влезе в пореден скандал, който може да се разрасне и да доведе до неприятни последици за имиджа й и за влиянието й върху българската диаспора в Западна Европа.

 

В рамките на зимната си сесия на 1 декември членовете на Светия синод решиха да бъде отстранен Западноевропейският и Среноевропейският митрополит Симеон. Решението е взето на базата на приета малко преди това наредба, според която Светият синод може да отстранява всеки архиерей, който в рамките на две години не е живял в епархията си поне една година. На заседанието си във вторник, 8 декември, синодът потвърди отстраняването на митрополита.

 

90-годишният митрополит Симеон, чието официално седалище е в Берлин, често отсъства заради продължителни лечения в САЩ. Симеон е посочил за свой наместник и евентуален наследник викария си епископ Тихон, който обаче "възмути" светите старци от синода, след като бе разпространена негова снимка да се ръкува с папа Бенедикт на площад "Свети Петър" в Рим. Като наместник в Западноевропейската епархия синодът посочи митрополит Галактион, отстранявайки не само Симеон, но на практика и Тихон.

Отстраняването на Симеон предизвика възмущението на много българи, живеещи в Западна Европа, според които на него се дължи създаването и многогодишното поддържане на епархията, която дори не зависи финансово от БПЦ, а се издържа основно от дарения и страничния труд на свещенослужителите.

Във вторник, седмица след решението на синода, пред Дарик радио митрополит Симеон заяви категорично, че няма да напусне поста си, защото синодът отсъдил "неканонично и неуставно".

"Това, което те написаха, измислиха, нещо като добавка, че митрополит, който не живее за две години в своята епархия, се уволнява. Това е неканонично. Това решение има право да вземе само един народен църковен събор. Аз им писах и им казах, че не приемам такова решение. И до ден-днешен съм на тези позиции. Аз никога няма да нарушавам закона и канона, за това не приемам", заяви пред радиото митрополит Симеон.

"Няма да отстъпя и, ако Светият синод не се почувства малко виновен и да прояви тази христова любов, и да се възвърне моят статут, в моята епархия, т.е. да се върна като митрополит, епископ Тихон да си бъде мой викарен и да бъде управляващ моята епархия, ако не се възприеме това нещо, аз ви го заявявам: искам - не искам, ще намеря друг път, където има повече канони и закони", продължи митрополитът. В друго свое предишно изявление той обясни, че може да се обърне към Европейския съд за правата на човека в Страсбург.

Според митрополит Симеон изпращането на Галактион като временен наместник до провеждането на избори целяло "мен да ме отстранят и да си изберат техни хора".

Митрополитът се позовава на устава на БПЦ, според който постът се заема пожизнено. "Те не могат да подготвят избори, когато аз съм още жив и съм избран до края на моя живот. Никой няма право да ме отдели. В Светия синод има особени мнения на наши добри архиереи, които някой ден ще ви кажат истината какво става там", допълва дядо Симеон, без да посочва кои са "добрите архиреи".

Той обясни още, че поради разклатеното си здраве преди четири години е подал оставка до Светия синод, но патриарх Максим го убедил да я оттегли.

"Лично българският патриарх ми е казвал: "Владико Свети, аз съм с патеричка, ти си с патеричка, но нашият разум е чист. Така и моят разум е напълно чист, нашата съвест е пълна и ние сме избрани и сме дали клетва да бъдем на своя пост до края на нашия живот и за това не можем да те отпуснем". Тогава аз им казах: "Добре нека моят викарен епископ да бъде управляващ и Светият синод го назначи на моето място. Всеки ден съм във връзка с моята епархия. Всяко лято съм бил в България и съм взимал участия в летните сесии на Светия синод, между това съм бил и в болници", завърши митрополитът.

Неочакваната смяна на Симеон показва, че тече борба за засилване на влиянието на различни групи в Светия синод с по-далечна цел - избирането на наследник на патриарх Максим, смятат запознати с църковните дела. Крилата в синода основно са две – консервативно и умерено, но всеки от митрополитите води собствена задкулисна игра за евентуално заемане на най-високия пост в БПЦ.

Ако смяната на Симеон е целяла отстраняването на фактическия ръководител на Западноевропейската епархия – епископ Тихон, който замества митрополита при дългите му отсъствия по болест, заради дейността му за сближаване на православната с католическата църква, то митрополит Галактион също изповядва умерени възгледи и не е далеч от сходна идея.

Митрополит Галактион стана известен и с даването на архонтски сан на евродепутата от "Атака" Слави Бинев, постъпка, която бе осъдена от синода. Ходът с Галактион може да се приеме и като мярка за отстраняването му от борбите за влияние в синода.

Отецът обаче ще срещне отпора на миряните сред българите в Западна Европа, повечето от които няма да могат да преглътнат принадлежността му към структурите на бившата Държавна сигурност. Тази принадлежност обаче не е изключение в редиците на висшия църковен клир, повечето от членовете на който, преди да заемат високите си постове в БПЦ, са повишавали църковното си образование в Москва, Гърция и нерядко в Западна Европа. Практиката е била да бъдат държани изкъсо от ДС.

Някои наблюдатели отиват и по-далеч като смятат, че с приемането на наредбата от Светия синод постът не само на всеки митрополит става уязвим, но и при дадена ситуация и самият патриаршески престол може да бъде застрашен.

Напрежението в синода ще се засили и дори случаят с митрополит Симеон да намери компромисно решение, каквото засега не се очертава, при ново отстраняване на друг митрополит не е изключено пак да настъпи разцепление в църковния клир.

Във вторник бе сложен край и на появилата се в медиите идея БПЦ да се върне към стария църковен календар и да чества Коледа заедно с Руската и Сръбската православна църква на 7 януари. Синодът категорично отрече да връща календара и по този начин разсея страховете от ново объркване сред българските православни, които от 40 години честват светлия празник заедно с останалата огромна част от християнската общност по света на 25 декември. 


http://www.mediapool.bg/show/?storyid=159527&srcpos=1




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14583174
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031