Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.05.2010 17:19 - Н. В. Симеон Сакскобурггтоски: Аз дойдох да служа тук, не за друго /пълен текст/
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 834 Коментари: 0 Гласове:
1



БТВ - "Тази сутрин"

Чипът - тази реплика актуална ли е за смяната на чипа и днес?
Все още, определено.

Коя част от програмата в този чип трябва да се подмени? Отношението към какво?
Знаете ли какво - да сме изцяло убедени, че това което се говори „Брюксел, че иска Брюксел", че ние сме вече Брюксел, защото сме в ЕС. Така че всичко, което трябваше да променим и да се дооформим като европейци е в наш интерес, а не защото някой ни притиска.- така че там е, където трябва още...и разбира се, винаги да се поглеждаме, да търсим другаде прецеденти, примери. Това е начинът по който еволюира един народ.

Но сам казахте онази реплика, с това даже започна разговора ни за Вуте. Вие искахте да я промените онази поговорка, че „Не е важно аз да съм добре, по-важно е Вуте да е зле".
А знаете ли къде бихме били, ако обърнем фразата и „Дай Боже, и на Вуте да му е добре, защото и на мен ще ми е добре"? Може ли да си представите каква енергия би дала на нашите сънародници?

Понякога чувствате ли се чужденец в България?
Не, не. Кръвта вода не става. Наблюдавам много разбира се. Но у дома се да се чувствам чужденец би било трагедия.

Вие шофирате ли?
Да, шофирам, разбира се.

Лесно ли вие е да се движите например по българските магистрали, българските и софийските пътища?
Постепенно ще свикнем и на това - да се кара по един нормален начин, не толкова агресивно, да се спазват правилата, не защото ще ви глобят, а защото вие лично ще ги спазите, така че и другите ще ти спазят. По този начин ще се чувстваме по-добре.

Кога бяхте щастлив за последно и по какъв повод?
О, какъв въпрос! Не мога да се сетя наистина. Това е интересен въпрос. За пръв път ми задават подобно нещо.

Най-тежкият Ви момент, свързан ли е с обяснимото любопитство и към семейството Ви, към здравословното състояние на сина Ви? По-добре ли е?
За съжаление не, но поне е стабилизиран и се надяваме. Тези 73 години почти вече съм имал много тежки моменти. Много - от детството ми, от смъртта на баща ми нататък какво ли не съм видял. Така че не мога да изброявам нито най-тежките, нито пък и най-веселите. Думичката „най" обикновено я избягвам обикновено, защото мисля, че трябва винаги да сме в известна мярка и ...центристко.

Как е синът Ви? Какво казват лекарите? Как преживявате тази трагедия? Това е семейна трагедия, в която са потопени всички членове на фамилията.
За майка му трябва да е още по-тежко, така че няма да навлизам, да се самосъжалявам. Има толкова семейства, които са претърпели подобни драми и трагедии. Ако човек вярва, това помага. Науката напредва, медицината...да се надяваме.

Позволихме си да Ви попитаме, защото срещнахме информация, че е изписан.
Не, защото всеки ден го носят в болницата за физически упражнения и друго, но фактически е в болница, ако може да се каже.

Често ли се виждате с внуците си?
Не толкова, защото просто съм далеч физически, освен това имам много работа, те пък са на училище или невинаги ваканциите им съвпадат, или ваканциите на родителите с нашите, или с възможностите. Но от 2009 г. вече имам малко повече време и пътувам по-свободно и се виждам с тях.

Симеон - Хасан в Мароко ли е?
Да.

Там.
Да, да. Там е. Там е и се надявам и него да го видя, защото не съм го виждал от година и нещо вече. Трябва да е пораснал много.

Да преминем към зрителските въпроси, макар част от тях да ги зададохме вече. За коя своя грешка, пропуск, компромис би поискал извинение или прошка от хората, които го приеха с толкова голямо доверие и надежда?
Ами вижте, за прошка и друго човек винаги иска, ако е нормален вярващ човек. Всички грешим. Но има и друго. Пак се връщам към легендите. Колко неща ми се приписаха, че съм обещал, които въобще не бях и казал. А много хора очакваха да се справя сам, с магическа пръчка нали, въобще да оправя всичко. И тогава, като не се случи аз съм, който съм разочаровал, аз съм, който съм виновен, аз съм, който съм обещал. Не съм обещавал. Но, което намирам несправедливо е да ми се приписват неща, които хората са измислили и после се казва, че не съм се справил.

800-те дни например...
А пък с две ръце и една вече изморена глава не мога да се справя с всичко. И бих искал да видя някой, който да се справи с всичко.

Вие помните обаче как Ви посрещна българският народ преди години и затова може би очакванията са за чудото от Вас.
Преди да ме очернят систематично.


Кой Ви очерни? Медиите или други политици? Или всички заедно?
Отворете архивите. Не ми се иска да слизам на това ниво. Гледаме фактите. И ви моля така, и вашите зрители също да проверят факти, да прочетат неща, да послушат друго. Да се види контекста, в който всичко това се изсипва.

Нещо имате предвид...
Имам предвид, защото иначе, като ви казах, разликата между 1996 година, когато се завърнахме и 2010 едва ли щеше да бъде толкова голяма. Но това се понася в името на България. Аз дойдох да служа тук, не за друго.

Но знаете коя е силата и хората, които Ви очерниха систематично?
Разбира се, да не съм наивник.

Кога ще кажете тази истина, която очевидно в момента спестявате? За хората, групата, силата, които...
Някой ден. Ще преценя, ако ми остане време въобще. Не най-важното, повярвайте ми. За бъдещето на България това не е най-важното.

Бих искал да попитате Симеон Сакскобургготски, дали някога би повдигнал въпроса за възстановяване на монархията у нас или това е въпрос, който е загърбил за винаги?
Сега, трябва да бъдем реалисти. България е парламентарна република, с всичките дефекти, които много хора приписват, но искам да кажа в смисъл, че не е перфектна, но функционира добре. Петдесет години само се е слушало негативно за монархията, за монархофашизма и тем подобни глупости. Много беше трудно 1996 година да си дойда и да кажа „Хайде сега, тука да опитаме пак монархията". Нагласата на хората...

Мислили сте го сериозно?
Ще ви кажа едно нещо...

Мислили сте какви биха били резултатите от един референдум? През 1946 г. единодушно българите решиха - ставаме република.
Под Съветска окупация и с демократичните...моля ви се, нека не се шегуваме.

Какви биха били сега резултатите от един такъв референдум?
За това вече трябва да се обърнете към нашите сънародници. Но ако погледнем Европа - много монархии си функционират перфектно и са демокрации, и то понякога по-демократични от дадени републики. Това е констатация, не критика. Така че от там нататък пак да гледаме на практичното, на това, което обединява хората, на това което може да е положително, а не да делим хората - републиканци, монархисти. За мен беше едно от най-хубавите неща, които са ми се случили в живота - да служа на Република България като премиер. И може битова изглежда като някакво противоречие в другата ми функция, но намирам, че това беше начинът, достоен, по който човек да направи нещо за родината си.

Може би, това е един от въпросите, чиито отговор ще послужи за анализ на факта, че НДСВ не е в парламента. Социолозите казват, че ако изборите се проведат днес НДСВ отново няма да бъде в парламента. Каква е причината?
Не съм социолог първо. После, вярвам, че в политиката нещата са периодични и циклични. Осем години на власт се плаща във всяка страна. Ето сега - лейбъристите във Великобритания, да не отиваме по-далеч.

Защо махнаха от абревиатурата на НДСВ Вашето име?
Защото това още от началото ми се струваше някак си не...

Нарцистично?
Не, не това. Тогава това беше начинът да се усети за какво става дума, но след известно време...Аз настоявах още от 2003 година Симеон Втори да излезе от НДСВ-ето, като названи, защото може човек да мисли, че е култ на личността или такива работи.

Мъртъв проект ли вече НДСВ или казвате, че имацикличност?
Ваш въпрос ли е, или от слушателите?

Мой.
Добре. Ще Ви отговоря тогава. Знаете ли какво - замен, едва ли е мъртво либералното мислене, което поставя лицето, човекът най-отгоре, центристкото мислене, което позволява на човек да работи с всякакви тенденции, а да не седи на някоя барикада. Центристкото, либералното в Европа, в света е нещо ценно и позволява на хората да бъдат по-умерени. Значи, този проект не е мой, нито аз го олецтворявам.

Не го олицетворявате?
Защо? Мислите, че няма хора, които мислят центристки или се придържат към либералните ценности?

Има, но НДСВ...
Ами нали махнахме това СВ, което беше Симеон Втори.

Много хора изобщо не знаят след махането, отпадането от абревиатурата на Вашето име как всъщност се нарича.
НДСВ си остава като една възможност и аз съм сигурен, че все повече хора ще оценят с време центристкото...

Ще има възход на тази идея.
...ще оценят центристкото и либералното.

Казвате, че не бива да се стои на някоя барикада. Сегашните управляващи стоят ли на барикада?
Ами да, защото „или, или". Ако не си с мен, си против мен. Бога ми, има съвсем друг начин в политиката.

Кой го лансира това?
Кое?

Ако не си с мен, си против мен?
Ами като че ли много хора не само го лансират, ами и го практикуват.

В управлението?
А!Навсякъде.

Спите ли спокойно?
Да, защото денят ми много натоварен и пълен, така че слава Богу, обичам да чета и чета до късно и вече като дойде време...

Какво четете сега?
Винаги са теми, които са свързани с политиката или с историята. Не съм имал време, през живота може би съм прочел два, три романа.

Бойко Борисов или Сергей Станишев изхвърли НДСВ от властта?
Трябва да ги попитате дали са имали такива намерения и двамата.

Но кое? Лошата оценка за управлението на БСП и тройната коалиция или силата на Бойко Борисов остави НДСВ извън парламента?
Според мен, в историята, в политиката, въобще в което и да е един фактор мого рядко е определящият. Почти винаги са съчетания на най-различни фактори, така че отговарям на този въпрос.

Имате ли и поддържате ли и с кои всъщност световни политици поддържате към днешна дата контакти?
Ами затова ви казах, че съм толкова зает. Уто утре ще се видя с г-н Расмусен, който ми беше колега като премиер. Той е либерал и сега е Генерален секретар на НАТО. С много, много хора поддържам връзки. И това ми харесва, защото аз се опитах да остана и на човешко ниво...пък и с многото ми езици, това помага страшно много.

Емил Василев - по- богат във финансово и материално отношение ли е г-н Сакскобургготски, след идването си в България? Сякаш обобщава голяма част от въпроси, по които е имало много шум през годините.
И това е интересн въпрос. Ще ви кажа - аз бях като нормален човек и реалист, а не който сънува отписал всичко, което баща ми и дядо ми бяха завещали в България преди 55 години. Това не е било нито целта, нито факт. Естествено, че ако са ни върнали тези имоти те са в плюс от това, което съм си създал през 50-те години, защото ние, когато напуснахме България получихме по 200 долара на човек - майка ми, леля ми, сестра ми и аз. Мисля, че с много усилия и работа през тези 50 години съм успял да си издържам семейството. Не въпрос да гледам какво е по-богато.

Отдавна чакам възможност да питам г-н Сакскобургготски за следното - на каво основание и в качеството му на какъв беше приет през задния вход, за да му бъдат издадени лични документи? Даже и наша камера Ви беше засякла. Длъжностното лице приело документите не подлежи ли на санкция? Как ще ме убеди, че щом ползва такива практики за нещо толкова дребно, не постъпва така и за по-важни за него въпроси и не противоречи ли това на доброто възпитание, което демонстрира и подобава на цар?
Това е много интересен въпрос. Не забелязах да има страхотни опашки. Дори ме учуди колко беше празен салона и на улицата в това ведомство. След това, не съм длъжностно лице. Трето в последния момент си дадох сметка, че трябваше да има вече новата виза на паспорта ми, за да отида в Америка, в Щатите, където бях за 50-годишнината от моя випуск на Военната академия и тогава, така стана, че трябваше да получа по-спешно именно този паспорт, на който вече да сложат визата, защото визата ми на паспорта, който ползвам е чак до 2017 година. В последния момент осъзнах, че вече беше късно. А нито съм се натрапвал, нито нищо. Пет минутки бяха и на излизане дори говорих с един - двама души... Интересно е как хората наблюдават и все търсят критики при другия. Ако трябва да помоля за прошка за това, нека нали, защото е страшно прегрешение.

Казахте по време на разговора, че не сте доверчив, че сте толерантен, че се опитвате да гледате обективно на нещата. Как бихте продължили вашето описание?
До скука съм обективен. Да ви кажа, че не си губя времето с такива въпроси. Само се опитвам да бъда полезен.

Хоби имате ли?
Четенето.

Друго?
Ако може човек да каже - градинарство, да. Но там вече е съвсем в скобата на хобито.
Благодаря за всички въпроси.

Ние благодарим за това, че отговорихте на всички въпроси.
Опитах се поне.

http://www.cross-bg.net/component/content/article/85-televiziya/1131636-simeon-sakskoburggtoski-az-doidoh-da-sluzha-tuk-ne-za-drugo-palen-tekst-



Тагове:   текст,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14583969
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031