Време е след почти 10 години да се проумее истината около управлението на дълга. А тя е проста - това беше честно и професионално управление, което през 2001-2005 г. допринесе значително за притока на инвестиции и модернизацията на държавата, за силния икономически и кредитен ръст.
За периода 2001-2005 г. кредитите към частния сектор нараснаха от 2 млрд. евро до 18 млрд. евро, като лихвите по тях паднаха с 4-5%. Бяха изплaтени почти всички 5 млрд. долара брейди облигации, които носеха стигмата на фалита на правителството на Луканов. В номинално изражение държавният дълг падна наполовина, а съотнесен към брутния вътрешен продукт - още повече - от 74% на 28% към 2005 г., което отпуши рекорден приток на капитали към частния сектор.
Като говорим за управлението на дълга, е грешно да се фокусираме само на двете замeни от 2002 г. Една обективна, цялостна оценка трябва да се опре на Стратегията за управление на държавния дълг от 2002 г. и да обхване:
1. Изкупуването от Министерство на финансите на значителна част от брейдитата по време на краха след 11 септември 2001 г. на цени от 0,74-0,75 цента за долар.
2. Тяхното последващо рефинансиране през ноември 2001 г., чрез 250 милиона евробонд с падеж 2007 г.
3. Двете брейди замени от март и септември 2002 г., които не само изтеглиха 2,2 млрд. брейди долара от обращение, разсрочиха и намалиха номинално дълга, при това при доказани и потвърдени от МВФ спестявания от 120 млн. долара, но и с един замах, чрез емитиране на нови еврооблигации в евро и долари, отпушиха дългосрочно и евтино банково финансиране за частния сектор и попълниха фискалния резерв с 380 млн. евро от освободеното обезпечение.
4. Пълното предплащане на брейди DISCS през 2005 г. и елиминирането на варантите, свързани с ръста на БВП. Резултатите от този анализ са налице и това са официални документи от МВФ, "Фич", "Мудис", "Стандард енд пуърс", БНБ, Европейската комисия от периода 2002-2003 г. Да, но трябва някой да чете. А колко по-лесно е просто да се цитират непотвърдени бомбастични новини, като последния "преразказ" от министър Дянков на доклада за дълга, изготвен от "Индъстри уоч". Той се базира, видите ли, само на една неформална презентация от март 2002 г.
Хайде по-сериозно, моля!
Нека да погледнем, какво би станало, ако ги нямаше двете замени:
1. Фискалният резерв би бил със 780 млн. лева по-нисък през 2002 г.
2. Кредитният ни рейтинг нямаше да следва такава възходяща траектория, тоест по-скъпо и по-малко финансиране.
3. Ръстът на БВП щеше да бъде по-нисък.
4. По-малко приходи в бюджета.
5. Още по-нисък фискален резерв. По груби изчисления към 2005 г. фискалният резерв би бил с поне 1,5 млрд. лева по-нисък, тоест максимум 3 млрд. лева.
6. Към 2005-2006 г. брейдитата биха се търгували вече около номинал, което при критично нисък фискалeн резерв би ги направило политически непопулярни за обратно изкупуване.
7. През 2008-2011 г. бихме имали допълнителни плащания от около 3 млрд. долара - амортизациите на две от брейдитата Flirb/IAB.
8. Като капак на всичко допълнителните плащания по DISCS-овете, свързани с ръста на БВП, биха се задействали най-късно през 2006 г. - допълнителни лихвени плащания до 2024 г. общо за около 700 млн. долара.
Да поразсъждаваме върху горното - в окото на финансовата криза, с изтънели резерви и при затруднен достъп до външно финансиране (с изключение на МВФ) хазната трябваше да намери допълнително 4,5 млрд. лева (3 млрд. щатски долара), при хипотетичен фискален резерв от максимум 4,5 млрд. лева (5,5 млрд. лева сега без 1 млрд. неосвободено обезпечение от 2002 г.). Или фискалният резерв би трябвало да падне до нула, което е невъзможно поради неснижаем остатък от поне 2 млрд. лева (резерв на здравната каса и европейски фондове). Следователно бюджетът ни спешно, в условията на криза, трябваше да търси поне 2 млрд. лева, за да си плати дълговите задължения.
За да направим нещата още по-реалистични, финансовите акули биха помирисали кръвта още през 2008-2009 г. и страната ни можеше да стане лесна плячка на кризата. Тоест добре дошъл, МВФ, но при латвийски и румънски условия - 25% намаление на заплати и пенсии, строги бюджетни икономии и т. н.
Нали си представяте какво щеше да стане тогава с популярността на правителството на ГЕРБ? Тъй че, вместо да опитват да пренаписват историята, някои политици трябва да са благодарни на НДСВ, че чрез благоразумна и далновидна политика по управление на дълга предотвратиха гръцки сценарий миналата година.
А сега за доклада на "Индъстри уоч" и неговия свободен прочит от министър Дянков.
Първата ми реакция е на леко облекчение - само един милиард загуби - поне не са 3 милиарда, както твърдяха Муравей Радев и компания. Направих си труда да сравня доклада на "Индъстри уоч" (55 страници) с доклада резюме на министър Дянков (5 страници). Това, което открих - ред несъответствия - много ми напомня за един виц: Не били компютри, а компоти, не били шведски, а съветски.
Докладът се опитва да отговори на 3 въпроса - интерпретацията на финансовия министър и на трите е доста подвеждаща за народните представители.
1. Отчетени ли са всички фактори при подготовката на замените? Авторите на доклада си признават на стр. 2, че са работили с непълни входни данни.
2. Какви са ефектите за бюджета? Докладът на Дянков прави удобния (реверанс към ДСБ) и категоричен извод, че загубата е около 1 млрд. лева. В доклада на "Индъстри уоч" четем, че:
- "Загубата" е 219 млн. евро при сконтов процент от 9% (за сравнение доходността на брейдитата тогава беше 10-11%, тоест "загубата" би трябвало да е още по-малка);
- Въобще не са остойностени допълнителните позитивни ефекти от сделките - намален размер на главницата и нейното разсрочване, намален валутен и лихвен риск, съществено повишен в резултат на това кредитен рейтинг и по-евтино финансиране, по-висок ръст на БВП;
- Авторите признават на стр. 6, че моделът им е "уязвим от методологическа гледна точка". Тоест категоричният извод на Дянков за загуба от 1 млрд. лева е не само силно преувеличен, но такъв извод въобще не присъства в доклада.
3. Какви са ефектите върху кредитния рейтинг и цената на финансовия ресурс за българския бизнес? Тук министър Дянков сериозно преработва изводите на доклада, за да заключи, че "сделката не допринася много за увеличение на кредитния рейтинг", като директно си противоречи с казаното от него на предната страница, че ефектите от сделките са "сериозни фактори за последвалите повишения на рейтинга".
Пропуснатите в доклада допълнителни печалби от сделките могат да се остойностят:
- Печалба от изкупени от Министерството на финансите брейди облигации преди замените (на средна цена 0,74-0,75 цента за долар) и използвани в замените - 100 милиона лева.
- Печалба, генерирана от по-високия БВП в четирите години след замените (1% по-висок). Докладът признава на стр. 44, че ръстът на БВП би бил по-нисък без замените, но не остойностява позитивния ефект - около 800 милиона лева по наши изчисления.
- Лихвени спестявания за частния сектор като пряк резултат от сделките и намаляването на местните банкови лихви - минимум 700 милиона лева.
Що се отнася до други нереалистични допускания на доклада на "Индъстри уоч", като предплащане на целия брейди дълг на номинал през 2005-2006 г., при значително по-нисък фискален резерв през тези години, въобще няма да подхващам тази тема. Даже и при странните моделни допускания на иначе уважаваните от мен икономисти от "Индъстри уоч", нетната печалба от тези замени би трябвало да е към минимум 500 милиона лева за фиска и поне 700 млн. лв. за частния сектор.
За съжаление този жалък опит да се отклони вниманието от наболелите проблеми е поредното зрелище, което се подхвърля на народа при липсата на евтин хляб.
Красимир КАТЕВ, бивш зам.-министър на финансите
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=761147
31.01.2011 22:27
01.02.2011 01:56
Вие СРАМ НЯМАТЕ ЛИ ИЛИ НЕЗНАЕТЕ КАКВО Е ТОВА
Предлагам му да си изяде дипломата ритуално ! Щот на две магарета сено не може да раздели
03.02.2011 16:13
Вие СРАМ НЯМАТЕ ЛИ ИЛИ НЕЗНАЕТЕ КАКВО Е ТОВА
Да, мъжът ми е грък и си търси работа в БГ! И не е единственият... ще дойдат с хиляди!
Иначе, поздравления за полестената статия!
дНЕС АТАКУВАТ КУШЛЕВ със заключението, като го уволнят и ... взетото от него да се окаже незаконно- Ха познайте какво е това- ако не засегнати интереси на хората крадили България
Когато плащаш в скъпо евро, губи БГ а печелят евреите