Столичната община е предопределила избора на руската фирма „Метровагномаш” в проведената обществена поръчка за доставка на 18 метровлакове за втория метродиаметър на Софийското метро. Конкурсната документация за обществената поръчка е била подготвена умишлено по начин, който фаворизира руската компания и дискриминира останалите участници и големите европейски производители, твърдят източници на ГЛАСОВЕ. В заложените технически параметри изискванията за покриване на евростандартите са силно занижени, което предпоставя избора на руския доставчик. Освен това твърде краткият срок за доставката – 18 месеца – практически не оставя възможност на големите европейски производители да участват в процедурата.
В тръжната документация не са включени европейските норми, които са валидни за страните от Европейския съюз, въпреки изразеното желание от страна на общината да финансира тази поръчка с пари от Оперативната програма „Транспорт 2007–2013”. Неспазването на основните принципи на закона за свободна и лоялна конкуренция може да доведе до проблеми с финансирането на този проект, нещо, което вече се случи с проекта за изграждане на столичния завод за боклука.
Силно занижените изисквания в документациата за доставка на метровлаковете облагодетелстват производители извън ЕС, което пък влияе директно върху цената на мотрисите. Някои от техническите изисквания насочват директно към руския прозводител – например изискването един инвертор да захранва два броя тягови двигатели, нещо, което е характерно за руските модели и е далеч от европейската практика всеки тягов двигател да има инвертор.
Заложеното изискване към доставчика за наличие на минимум 200 млн. евро средногодишен оборот за последните 3 години (2007, 2008, 2009 г.) е твърде далеч от оборотите на европейските производители и облагодетелства производители с малки производства и недостатъчно ниво на качеството. Подобно е и изискването за минимум два договора за доставка на метровлакове с подобни технически параметри.
Заложените в документацията на Столичната община критерии за тази обществена поръчка показват ясно предпочитание към руския модел. Невъзможността тези критерии да бъдат покрити от европейски производител доведе до липсата на интерес и отказ от участие от страна на сериозни доставчици от ЕС. В крайна сметка за изпълнител на този проект беше избрана руската фирма ОАО „Метровагонмаш”, която е доставчик на всички влакове за софийското метро до момента.
Интересен е паралелът между начина, по който процедира общината в София, и проведения наскоро идентичен конкурс в полската столица Варшава за доставка на метровлакове. Конкурсът във Варшава е за доставка на 35 метровлака, които да заменят старите руски вагони с нови и отговарящи на всички евростандарти и норми.
Конкурсът бе проведен през лятото на 2010 година, като доставката на първите метровлакове ще започне през втората половина на 2013 г. – тоест предвиденият срок е повече от 3 години или два пъти по-дълъг от срока, който предвижда процедурата в България.
Победител в полския конкурс е „Siemens”, като оценката на офертите и подписването на договора са отнели само една седмица. За сравнение трябва да добавим, че цената, която предлага победителят в този конкурс, за един вагон е 1,278 млн евро. В същото време от руската фирма „Метровагномаш”, която също участва в конкурса за варшавското метро, предлагат най-високата цена в сравнение с останалите четирима участници – 1 324 900 евро.
Предложената цена от руския доставчик, който е победител на конкурса в София, е 1,309 млн. евро за един метровагон. От това сравнение е видно, че руската фирма, която е предпочетена у нас, хем не отговаря на европейските изисквания, хем няма никакво ценово предимство. Напротив, цената, на която столичани ще получат новите си метровлакове, е по-висока от тази, която ще платят на „Siemens” гражданите на Варшава.
http://glasove.com/article-12947.php
Я си затворете устата и стига с тези поръчкови статийки.
ОТ КОГА "ГЛАСОВЕ" Е ИЗВОР САМО НА ИСТИНИ ОТ ПОСЛЕДНА ИНСТАНЦИЯ.
МЕТО, МЕТО76.От както те познавам от тук, виниги си бил момче за поръчки.
Вземи и защити по рицарски собствена позиция и крепост.
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2011/03/25/1065091_durakoustoichiv/