Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07.2011 18:47 - И кога България стана петролна страна?
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 2352 Коментари: 2 Гласове:
6

Последна промяна: 27.07.2011 20:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ГЕОРГИ АНГЕЛОВ

Tези дни чувам, че държавата не може да си позволи да отнеме лиценза на "Лукойл-Нефтохим", тъй като компанията носела 25% от всички приходи в бюджета.

След такива грандомански изказвания човек ще си помисли, че България е петролна страна - с толкова много петролни приходи в бюджета от една-единствена компания. Ако "Нефтохим" с няколко хиляди работници пълни държавния бюджет, тогава защо въобще останалите милиони хора и фирми си правим труда да плащаме данъци?

Всъщност твърдението за големия принос на "Нефтохим" в бюджета не е вярно поне от две гледни точки. Първо, общите приходи от акциз върху горивата през 2010 г. са 1,78 милиарда лева. Като прибавим и ДДС за около 700-800 милиона лева, общо данъчните приходи от горива са около 2,5 милиарда лева. Като махнем вноса, делът на "Нефтохим" е около 1,5 милиарда лева. При 24 милиарда лева общи приходи в бюджета това е 6%. С други думи, не 25%, а 6% е делът на Нефтохим като приходи в държавния бюджет.

Обаче дори това не е съвсем вярно - защото (второ) акцизите и ДДС не се плащат от самия "Нефтохим". Те се плащат от потребителите, които си наливат гориво на бензиностанцията. В цената на бензина е включен както акцизът, така и ДДС. Да не говорим, че акциз и ДДС се плащат, независимо дали горивото е произведено в България, или е внесено от чужбина. С други думи, приходите от данъчно облагане на горивата не са малко, но те се плащат от крайния потребител. Бензиностанциите, производителите и вносителите са само посредник при плащането на тези данъци.

Това е важно, защото в момента около половината от цената на горивата се състои от данъци и акцизи. Когато си наливате гориво на бензиностанцията, вие всъщност си наливате основно... данък. Наливате не толкова петрол, колкото данък! 50% от платената сума за гориво отива в държавния бюджет.

Само при цигарите е по-зле - там над 80% от цената на кутия цигари влиза в бюджета под формата на данъци.

Ако има продажби на горива, ще има приходи от данъци - независимо дали "Нефтохим" работи, или не. Обаче въпросът е ще има ли достатъчно гориво на пазара, ако "Нефтохим" спре?

От години пазарният дял на местния производител пада, а вносът расте. При бензина и в момента повечето се осигурява от внос - за първите 5 месеца на годината 56% от бензина са внос.

При дизела е по-големият проблем, тъй като едва една третае внос.

Технически не е проблем да се осигури българският пазар изцяло от внос - просто цистерните ще отидат до Румъния или Гърция вместо до Бургас. Въпросът е в митнически и други административни изисквания, които могат да забавят този процес. Разбира се, най-добрият вариант би бил "Нефтохим" да си изпълни изискванията и да не се стига въобще до спиране на производството.

Нека обаче насочим вниманието и към въпроса защо поскъпват горивата. От една страна, самият петрол поскъпва - в немалка степен заради погрешни кейнсиански “антикризисни” политики, които раздуха бюджетните дефицити и намалиха лихвите. Но сега в Европа се проявява и още една последица на този проблем - поевтиняването на еврото заради дълговите проблеми на Гърция и други страни. Не само петролът поскъпва, но и еврото поевтинява (което прави поскъпването на петрола по-изразено в Европа). Обезценката на валутата е нещо лошо и в момента всеки може да се убеди в това.

Но има още два аспекта. Първо, дали доходите на домакинствата растат по-бързо, или по-бавно от цените на горивата. Очевидно, ако доходите се увеличават бързо и безработицата намалява, цените на горивата няма да са такъв проблем. Затова реформите и постигането на висок икономически растеж трябва да са първостепенен приоритет на правителството (поне толкова важен, колкото строителството на магистрали и музеи).

На второ място, въпросът е как да се насърчи още повече конкуренцията на пазара на горива - защото само и единствено засилената конкуренция може да премахне всякакви възможности за влияние върху цените. Министерството на икономиката още преди месеци каза, че ще изследва пречките пред вноса и продажбата на горива - такова изследване, ако в крайна сметка бъде направено, би могло да покаже тесните места (а такива определено има) и да набележи мерки за повече конкуренция. В някои страни се инвестира в “нискотарифни” бензиностанции - те са изцяло на самообслужване и спестяват разходи (човек сам си налива бензин, сам плаща с карта, няма персонал, сгради и пр.). Въпросът е какво в българската бизнес среда пречи на привличането на такъв тип инвеститори и кой ще се заеме да реши проблема?


http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=970621


http://svejo.net/1208098-globalization-i-koga-balgariya-stana-petrolna-strana
 






Гласувай:
6



1. zaw12929 - ЩЕ ВИДИМ!
27.07.2011 19:23
ЩЕ ВИДИМ!
цитирай
2. meto76 - http://www. blitz. bg/news/ar...
27.07.2011 19:50
http://www.blitz.bg/news/article/114305

"Комерсант": "Лукойл" рекетира българските власти
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14580546
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031