Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.11.2012 20:03 - Анализ на Мохамед Халаф за промените в Арабския свят!
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 1567 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 14.11.2012 20:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
От центрофугите на Иран до ромите на Саудитска Арабия - Ексклузивно интервю с Мохамед Халаф       image



Намираме се в Кемпински Хотел Зографски и разговаряме по най-важните теми от Близкия изток с един от най-добрите анализатори на региона в България – д-р Мохамед Халаф. Дългогодишният журналист споделя с Агенция Изток своя поглед върху ситуацията в Близкия изток. 

 

ИРАН

Защо Иран се превърна в такъв проблем за Запада?

Иран не е проблем само за Запада. Той е проблем за целия свят. В Иран управлява една религиозна върхушка, чиято цел е да стои на власт чрез притежаването на атомно оръжие. Проблемът не произхожда само от това, че ще го има. Иран е една разрушителна държава, която подкрепя международния тероризъм и създава напрежение. От идването на шиитския ислям на власт в Иран теократичният режим се опитва да изнесе революцията, да разшири своето влияние навсякъде. Иран създава анклави във всички държави, където има шиитско население. Създава организации и ги въоръжава. В същото време започна една политика за разпространяването на шиизма.

 

Как се отнасят арабските държави към нарастващото влияние на Иран?

Сунитските държави, начело със Саудитска Арабия считат, че това е заплаха за тяхното съществуване. Виждаме модела на Иран в Ирак и ръководството на арабската държава. От 2003 г. насам в Ирак бяха създадени над 25 въоръжени шиитски групировки. Тяхна цел беше да се противопоставят на американския план за демократизация на Ирак. Иран видя в този план заплаха за неговото съществуване. Джордж Буш казваше, че след Ирак демокрацията трябва да бъде разпространена в целия регион. Това даде на Иран достатъчна причина да започне подривна дейност срещу тези американски аспирации. 60 % от иракското население е шиитско, 20 % сунитско, 20 % кюрди, християни, туркмени и други малцинства. Това, че мнозинството са шиити, не означава, че те подкрепят Иран да влияе и контролира процесите в Ирак. За съжаление американската администрация не взе достатъчно необходими мерки да възпре растящото влияние на Иран върху процесите в Ирак. Така в момента цялата управляваща шиитска партия в Ирак, начело с премиера Малики, е под влияние на Иран.

 

Когато Иран опитва да прокара шиизма в сунитските държави, това създава съпротива от правителствата на тези държави. Преди 8 години кралят на Йордания говореше за шиитската дъга и предупреди за влиянието ѝ върху сунитските държави. Той смяташе, че съюзът Иран, Ирак и Хизбула е опасен за другите държави в региона. Саудитска Арабия критикуваше американците, че направиха две услуги на Иран - свалиха режима на талибаните в Афганистан и на Саддам Хюсейн в Ирак.  А тези режими се противопоставяха на Иран.

 

Трябва да се подчертае, че арабо-мюсюлманският свят в момента се намира в една много неприятна ситуация, по-точно сунитско-шиитски сблъсък. Две държави водят този сблъсък – от една страна Иран, който счита себе си за представител на шиизма, а от друга страна – Саудитска Арабия, която счита, че води сунитския свят. И двете държави не са демократични. Не всички шиити искат да се идентифицират с Иран и не всички сунити искат да се идентифицират със Саудитска Арабия. Но това не пречи този сблъсък да се задълбочава. Очертават се две оси. Първата ос – шиитската – Иран, Ирак, Сирия, Хизбула. От друга страна са Саудитска Арабия, Турция, Заливните държави, Йордания. По-ясно се забелязва това противопоставяне в държави, където има смесено, шиитско-сунитско население. Например в Алжир, Тунис, Египет, където населението е сунитско, няма такъв сблъсък.

 

Толкова ли е опасна иранската ядрена програма, колкото я изкарват западните държави?

Иран опитва чрез тази програма да шантажира Запада и арабския свят и чрез това оръжие ще иска да оказва влияние. Опасността от притежаване на атомно оръжие се състои в това, че другите държави в региона също ще искат да правят атомни програми и това ще създаде условия за ядрена надпревара и разпространение на атомното оръжие.

 

Реална заплаха ли е за някоя държава ядрен Иран?

В Израел има притеснение от ядрената програма на Иран, но самият министър на отбраната Ехуд Барак наскоро заяви, че Иран не е заплаха за Израел. Според него и някои други израелски експерти, целта на Иран не е да нападне Израел, а да контролира процесите в Близкия изток и по-специално в арабските държави. На конференция преди около месец в Брюксел един бивш израелски външен министър - Шломо Бен Ами - каза, че атомната програма на Иран не представлява заплаха за Израел и дори намекна, че тази програма помага на Израел конфликтът с арабите да е на второ място. Ясно е, че Иран няма да пусне атомна бомба върху Израел. Това, че Иран в момента използва реторика срещу Израел, не означава, че Ислямската република е враждебна към Израел. Целта на Иран е да привлича повече подкрепа от обикновените мюсюлмани в света, за да постави арабските лидери в деликатна ситуация. 

 

Знае се, че Саудитска Арабия е твърдо против ядрената програма на Иран. Но също толкова притеснени ли са от иранските центрофуги държави като Кувейт, ОАЕ, Катар и Бахрейн?

Всички арабски държави от Залива се страхуват от това, защото те са най-застрашени от Иран. Иран не крие, че иска да анексира Бахрейн. Според един от съветниците на иранския президент Бахрейн е част от Иран. Неслучайно Саудитска Арабия праща в Бахрейн танкове и армия. В Кувейт, където има шиитско малцинство, Иран също се опитва да създаде напрежение. В самата Саудитска Арабия, в източните региони, където има петрол, населението е шиитско, има вълнение и демонстрации срещу правителството, дирижирани от Иран. В Йемен Иран използва хутите, за да дестабилизира страната.

 

САУДИТСКА АРАБИЯ

Наскоро един френски журналист написа, че Саудитска Арабия финансира религиозни институции, които проповядват салафитски ислям не само в арабския свят, но и около него. Вярно ли е това и ако да, защо?

Официалната доктрина на Саудитска Арабия е салафизмът. Саудитска Арабия в контекста на сблъсъка ѝ с Иран поощрява такива салафитски организации, за да могат те да се противопоставят на Иран. В същото време има несъответствие в отношението на Саудитска Арабия към салафитите от една страна и финансираните от Катар Мюсюлмански братя. Саудитска Арабия счита, че Мюсюлмански братя са заплаха за монархията. Има състезание между Саудитска Арабия и Катар за увеличаване на влиянието в региона, а и в света.

 

До колко силно е проникването на саудитски тип ислям в България? Представлява ли опасност салафизацията на някои мюсюлмани в България?

Българските мюсюлмани вярват в невойнствения, традиционен ислям. В България нямаше ислямски фанатизъм. Но българските мюсюлмани не трябва да се гледат под общ знаменател. Има етнически турци, има роми, има помаци. Трябва да се разглеждат тези групи поотделно. В България мюсюлманите винаги са били отворени към светското. Голяма част от тях продължават да пият алкохол и да ядат свинско. Когато комунизмът падна, в България влязоха много фондации – ислямски и благотворителни - голяма част от тях от Саудитска Арабия. Не е задължително тези фондации да имат стопроцентово финансиране от държавата. Те се финансират както от различни институции, така и от бизнесмени, които считат, че подпомагането на мюсюлманите в Запада е принос, който може да им помогне да влязат в Рая. Голяма част от тези дарения се насочва към мюсюлманските малцинства в Европа. В същото време ние виждаме, че тези фондации се насочват най-вече към ромите и помаците. Най-опасно е, че те са активизирали своята дейност сред ромите. Проникват, където има проблем. Сред турското население има по-малко проблеми, защото там все пак има контрол от ДПС и съответно Турция. Ромите се чувстват дискриминирани, народът гледа на тях много лошо. Те търсят компенсация. Търсят някой да се грижи за тях. В ромската махала в Пазарджик се чувстват изоставени.

 

Но защо ислямските фондации искат да се грижат за българските роми?

Искат да привличат хора към религията. Искат ислямизация. Ромите са уязвими и най-лесно са привличани. Хората, които стоят зад тези фондации, имат проекти за създаване на ислямски халифат.

В Европа?

Навсякъде. Преди 30 години нямаше бурки, жените носеха къси поли в целия арабски свят. С развитието на глобализацията арабите и мюсюлманите се чувстват изостанали и обидени. Те чувстват, че нямат никаква роля, а са само консуматори на западната цивилизация. Ислямската религия, за разлика от християнската,  минава през различни етапи на реформация, но едва сега започва истинската реформация.

А тази реформация в посока Ренесанс ли е или връщане назад?

За да има реформация, трябва да има сблъсък между различните групи в обществото, тези, които искат да разделят исляма от държавата, и другите, които искат да върнат времето назад и които считат, че връщането на цялото общество към времената на Мохамед ще доведе до разцвет и развитие. Когато се противопоставят на Запада, вторите не търсят причините за изоставането на техните държави в себе си. Те прехвърлят цялата тази вина и отговорност на Запада. И това е погрешно.

 

 

 

ИСЛЯМИЗАЦИЯ

Ще се ислямизира ли още Близкият изток, с оглед на това, което се случва в Тунис и Египет, това ли трябваше да постигне Арабската пролет? Това ли искат повечето хора от региона?

Не трябва да забравяме, че държавите, където станаха революциите, бяха 50 години под диктаторски режими. Народите и обществата на всички тези държави винаги са били лишени от елементарни права. Първо се установиха монархии, после станаха военни преврати. Те уж искаха да направят модерни светски държави и да се създадат условия за демократизация. Но тези режими се превърнаха в диктаторски. Върнаха своите държави много назад, дори в сравнение с монархическите режими. И моделът, който военните поеха, се провали.


Това, което постигна Арабската пролет, бе да разруши стената на страха. Арабските народи вече не се страхуват от армия и полиция. Полицейският контрол вече го няма. В ерата на фейсбук и мобилните телефони, никой не може да контролира какво мислят хората. Всеки има камера, всеки има телефон и снима какво се случва. Но Арабската пролет не решава проблемите - тя ги поставя на масата. Проблемите, които са натрупвани от 50 години, не могат да бъдат решени за 1 година или 2 години, нито пък за десет. Целият строй се сменя. Преходът ще е дълъг и труден. За да създадеш нова държава, трябват три поколения. Не може като паднат тези режими и всичко да се оправи автоматично. Във всяка арабска държава ще има хаос, както имаше в България в началото на прехода.

 

Проблемът е, че в арабския свят все още няма развита либерална идея. Няма либерално мислене. Започва да се създава, но е слабо. Вие ме питате арабската революция това ли искаше – ислямисти? Не. Арабската младеж, която вие видяхте по улиците, искаше западен модел. Тези деца, глобализирани момчета и момичета, не искаха да дойдат ислямистите на власт. Те гледаха по сателитните телевизии и интернет развитието на света. Гледат американски филми и виждат как западната младеж се радва и има свобода. Когато те извършиха тези революции в Египет, Тунис, Либия, Йемен ислямистите не бяха с тях. Младите бяха аполитични. Те не мислеха как да правят правителства. Те искаха да бутнат тези режими и да създадат нещо по-демократично. Но не знаеха как, защото те не са партии. Ислямистите се активизираха, когато видяха, че младите печелят. Ислямистите успяха да се наложат, защото имат организирани структури на повече от  50 години. Имат и социална дейност. Мюсюлмански братя във всеки квартал създават малка клиника, магазин, аптека, училище - те предоставят тези услуги на обикновените хора, които не знаят какво значат избори или демокрация. За тях е важно някой да им даде храна, някой да ги преглежда без пари, да им дава лекарства без пари. Ислямистите правят това.

Всички ислямски партии се занимават с тази дейност. Хамас как спечелиха изборите в Газа?  Мюсюлмански братя имат големи финансови възможности, те са милиони по света. Имат офиси и централи в цяла Европа.

 

Населението на Египет е 85 милиона, 45 милиона имат право да отидат на избори. Много малко от тях са образовани. Мюсюлмански братя, а и салафитите, отиват при тях и им казват: „ние сме пратеници на Аллах и ние сме вашето спасение”. Така хората им вярват и гласуват за тях.

 

Не може ли да има арабска демокрация без шариат и силно религиозно влияние?

Религиозната догма ще има роля още 40-50 години в арабския свят. Докато не се раздели джамията от държавата. Ще има граждански войни, етнически и религиозни.  По подобие на това, което се случи в Европа в Средновековието. За съжаление не може да бъде избегнат този процес. Без него няма да може да има разделение на религията от държавата.

 

Но ние виждаме, че в тези сблъсъци надделява политическият ислям, а не стремежът за демократизация?

Ислямистите винаги са били преследвани, хората им вярват, защото не са ги пробвали. Хората опитаха монарси, комунисти, националисти, но не и ислямисти. Когато ги пробват и видят, че са корумпирани и не са по-различни, ще махнат и тях. Защо се страхува Хамас да прави избори вече осем години в Газа? Защото знаят, че хората няма да ги изберат. По същия начин ще стане и в другите държави.

 

Политическият ислям ще бъде в началото, но това колко време ще трае? Ако те се придържат към демократичните принципи на приемственост и избори и когато видят, че губят доверието на народа, предадат власт, това ще е хубаво. Но ние трябва да чакаме четири години, за да видим какво ще направят те. Дали ще сдадат властта, когато я загубят по волята на народа или ще правят война? Никой не може да даде отговор.

 

Каква е възможността от военни диктатури да се създадат ислямски диктатури, които също да управляват следващите 50 години?

Надявам се, че тази младеж, която беше на улиците в арабския свят и сваляше цели режими, е в състояние да излиза на улиците наново и да се противопоставя на Мюсюлманските братя и ислямистите и да ги изтласка от властта. Отиваме към демокрацията, но няма да е лесно. Демокрацията не е избор, тя е култура и тя трябва да бъде развита. Ние все още не можем да приемем другия – ние отричаме, че съществуват кюрди, туркмени, бербери. Ние потискаме жените. Ние лишаваме децата от права. Искате всичко това да бъде поправено за десет години? Не може това да спре толкова бързо. Ще има много жертви.

 

СИРИЯ

Ще падне ли Башар Асад?

Няма начин да не падне. Но проблемът е кога. Той вече е изолиран от света и собствения си народ. Единствените му съюзници са Русия, Иран, Малики в Ирак и Хизбула. Дори Хамас, която беше най-верният съюзник на Асад, го изостави. Ислямистите и Ал Кайда също са против него. Когато Путин изтегли подкрепата си за Башар Асад, на сирийския президент ще му е много трудно да се задържи на власт. Когато Путин види, че опозицията в Сирия е силна и обединена, ще тръгне да преговаря с тях. Мислите ли, че Путин ще влезе във война със Запада? Преди една седмица в Аман имаше разговор между Сергей Лавров и бившия сирийски премиер Риад Хиджаб. В разговора, който беше публикуван в ливанския вестник Ал Мустакбал, външният министър на Русия казва, че не съветват Запада да започва военна операция срещу Асад, но ако решат да я започнат, Русия няма да се противопостави .

 

Каква е възможността в Сирия да надделеят ислямисти и кои са те?

Ние говорим за демокрация и искаме в Сирия да има демокрация. Какво означава това? Да има избори, хората да отиват до урните, да се състезават различни партии – и либерални, и националистически и ислямисти. В Египет например, на демократичен принцип спечелиха Мюсюлмански братя и салафитите. Дали в Сирия ще надделеят ислямисти ще определи този, който пуска бюлетината. В Либия ислямистите не успяха да създадат правителство, затова сега на власт е един либерал. Демокрацията е за всички – и за либералите, и за ислямистите. Ако в Сирия искат да избират Мюсюлмански братя, нека ги избират. Но аз се съмнявам. Преди няколко дена Сирийският национален съвет избра християнин за лидер. Никой не може да предвиди динамиката на изборите.

 

БРАТЯ МЮСЮЛМАНИ, ЕГИПЕТ

Колко радикални и антизападни са Братята мюсюлмани в Египет?

Катар иска да играе все по-голяма роля в света. Не е тайна, че те помагат на Мюсюлмански братя, за да разширяват своето влияние в региона. Не е тайна и че има договорка между САЩ и Катар. САЩ и ЕС считат, че най-добре, за да се противопоставят на международния ислямски тероризъм, трябва да допускат умерените ислямисти на власт.

Значи Мюсюлмански братя са умерени?

Различни са от Ал Кайда. Счита се, че умерените ислямисти могат да бъдат защитна стена срещу джихадистите. В Египет управляващата партия на Мюсюлмански братя не е далече от салафитите, но и те не са Ал Кайда, която е враждебна към Саудитска Арабия.

Има ли възможност Мюсюлмански братя в Египет да прекратят мирния договор с Израел?

Никога няма да прекратят мирния договор с Израел. Мюсюлмански братя имат двойственост, но не са луди. И не само те – всички политически сили в арабския свят имат двойственост.  Всичките говорят против Запада, но всичките отиват при американците.

 

Анулирането на този договор ще доведе до спиране на всички договори и помощи за Египет, които са жизненоважни за икономиката в този труден момент. Каква полза ще има Египет от прекратяването на този договор?


Египтяните искат да направят корекции на договора, за да се увеличи присъствието на египетската армия в Синай, където воюват срещу джихадисти. В Синай действа Ал Кайда и те воюват срещу Мурси и Мюсюлмански братя, преди да воюват срещу Израел. В три операции вече загинаха над 16 египетски войници. В момента има тясно военно и разузнавателно сътрудничество между Израел и Египет срещу джихадистите в Синай.


Ислямистите, в това число и Братя мюсюлмани, когато са на улицата говорят едно. Но когато си на власт, получаваш доклади от икономическите екипи, от разузнаването и от други експерти. Те ще ти кажат в какво състояние е държавата, кой ход до какво ще доведе. Затова ислямистите няма да вземат решение, което утре ще събори цялата държава. Те може да говорят срещу договора, но никога няма да го анулират.


http://www.eastok.bg/interview/view/ot-centrofugite-na-iran-do-romite-na-sauditska-arabiq-ekskluzivno-interviu-s-mohamed-halaf#.UKPcL2fXjSg




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14570175
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031