Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2014 16:25 - Русия: Време е за План "Маршал" за Украйна!
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 1059 Коментари: 1 Гласове:
3

Последна промяна: 25.02.2014 16:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Време е за План "Маршал" за Украйна От Валерий Зубов, Владислав Иноземцев

  image

image

Страшните дни на хаос и насилие в Украйна отиват в миналото, корумпираният режим рухна, представителите му бягат в чужбина... Но всяка революция (февруарската от 2014г. не прави изключение) фокусира вниманието на хората върху политиците и политиката и избутва на заден план икономическите проблеми, които съвсем скоро ще напомнят за себе си. Затова трябва всички участници в събитията още сега, без да скатават проблема в най-долното чекмедже, да се замислят за стъпките, нужни за успешното развитие на страната.

Не става дума за заплахата от фалит и помощта от Москва, която може да я отложи. Става дума за системата на икономиката на Украйна, защото именно тя провокира Февруарската революция в Киев. Тя трябва радикално да се промени, ако украинците искат да реализират вековните си мечти за държавност и да станат сплотена нация от граждани.

Икономиката на Украйна представлява мощен механизъм за преразпределяне. До последния момент той работеше за "ефективните мениджъри", прехвърлили се от Донецк в Киев в състава на отбора на бившия президент Виктор Янукович. И неговите храненици, и политтехнолозите от Кремъл създават образа на противопоставяне на "отговорните стопани" от Дон срещу "готованците" от Западна Украйна. 

Тезата, че украинският Изток
храни украинския Запад е откровена лъжа


Вярно е, че БВП на Донецка област е по-голям от този на Закарпатска, Волинска, Иваново-Франковска, Тернополска и Лвовска област, взети заедно. Но в същото време за Донецк заминават 31.3% от всички трансфери от държавния бюджет, с които се помага на регионите. През 2013г. предприятията от Донецка област са успели да си възстановят 129%(!) от внесения от тях в бюджета ДДС. 

Природният газ, който допреди няколко седмици се купуваше по 410 долара за 1000 куб.м, се доставяше на промишлеността в Източна Украйна за 160-210 долара за 1000 кубика. Това се дължи в голяма степен на факта, че предприятията се контролират от структури на сина на президента Янукович. 

За въгледобива, получаващ от хазната над 2.5 млрд. долара годишно, по-добре да не говорим.

В крайна сметка се оказва, че през 2012г. различните субсидии за източната част от Украйна са достигнали 18% от съвкупния БВП на Донецка, Днепропетровска и Харковска област. В същото време най-големият нетен платец в държавния бюджет на Украйна се оказа... Полтавска област.

Източна Украйна не е история за успех,
а по-скоро проблем за страната


Ако "флагманите" на украинската индустрия в бъдеще бъдат принудени да купуват газ по пазарни цени и изгубят политически мотивираните дотации от Киев, те ще банкрутират за няколко месеца. Днес тук производителността на труда е 7-9 пъти по-ниска от средната в ЕС, енергоемкостта й - 4-6 пъти по-голяма от европейската, а повечето от технологиите са съветски.

Ако не вярвате на нас, повярвайте на инвеститорите - най-популярният сектор на украинската икономика с 21.5% от чуждестранните инвестиции е земеделието, а не металургията.

В резултат на всичко това
се получава затворен кръг


"Водещите" сектори все повече се нуждаят от дотации. Те са заредени със социален взрив. Съкращенията на персонал и повишаването на производителността са нежелателни. Всичко това прави страната беззащитна от повишаването на цените на газа и създава отношения на васалитет между Киев и Москва.

В описаната система сегашната революция стана реакция на населението на отказа на властта да се опита да промени модела и да тръгне по европейски път. Гледайки съседните Полша и Чехия, украинците не разбират защо трябва да са във възторг от режим, при който живеят три пъти по-зле.

Напълно можем да ги разберем. Изборът е не толкова между Европа и Русия, колкото между съвременната и безнадеждно изостанала структура на икономиката и, според нас, 

той е много по-важен,
от избора между демокрацията и авторитаризма


Москва изглежда в момента не като убежище на диктатора, ненавиждащ свободния украински народ. Тя "само" се стреми да съхрани в Украйна тази съветска система, която руският политически елит толкова обикна през последните години. Русия не иска да види сериозна и нормална икономика толкова близо до границите си.

Но поддържането на квазисъветска икономическа система е невъзможно без суровинна рента, т.е. борбата "за съветска Украйна" е безперспективна. Цената за този инат може да се окаже политическа дестабилизация и загуба на десетки милиарди долари инвестиции. Затова днес е по-разумно да се участва в естествения ход на събитията, а не да им се пречи.

Грешка за Москва беше да дава пари на украинските власти. Дори да не бяха клептократи, те ги използваха за съхраняване на безнадеждна система. 

Грешката на Брюксел беше, че не обеща на Украйна пари, без които тя няма как да разкъса порочния кръг. 

От тези грешки
трябва да се извлече поука


И Русия, и Европа трябва да престанат да си играят на геополитика и заедно да повторят това, което стана една от най-успешните трансформации в най-новата история. Имаме предвид Плана "Маршал", реализиран от САЩ в следвоенна Европа. Между 1948г. и 1951г. Америка предоставя на европейските страни над 13 млрд. долара (125 млрд. по днешния курс), с които европейците възстановяват икономиките си. Сега за Украйна имаме същата задача - да стане първата страна извън ЕС, която е преодоляла съветската икономическа система.

Новият План "Маршал", за който ще е нужно мобилизирането на 100-120 млрд. долара, може да изиграе в историята на Източна Европа същата роля, която предишният план изигра в Западна. В основата трябва да лежи мащабна финансова помощ както от Москва, така и от Брюксел. Тя може да се отпуска на траншове според изпълнението на редица условия, например - недопускане в правителството на радикални националисти (през 40-те години САЩ кредитират държави, където не управляват комунисти), открити и честни избори, реформиране на държавната администрация, гарантирано от всички териториално единство на Украйна. Планът трябва да включва стратегия за украинската икономика, подкрепена от всички участващи страни.

Но отделяните на Киев средства трябва да се използват за закупуване на стоки и оборудване, от които има нужда икономиката, а не властите и компаниите на държавите донори.

Реализирането на плана би трябвало да става на

принципа на политическа ненамеса
в украинските дела


Страните би могло да заявят, че в следващите 10 години Украйна няма да става член нито на Европейския, нито на Евразийския съюз, както и че няма да участва във военни блокове. В същото време Украйна би могла да получи преференции от страна и на ЕС, и на Русия: безвизов режим за Европа и Русия, свободна търговия с двете страни, участие на Европа и Русия в изграждането на транзитна инфраструктура през Украйна. 

Иначе казано, Западът и Русия биха могли да поемат отговорност за икономическото бъдеще на Украйна и да я превърнат в основен мост помежду си, в полигон за сътрудничество между основните играчи в евразийското пространство.

За Украйна подобен план би създал шанс да се възползва от уникалното си геополитическо положение и да реформира икономиката си, за Европа и Русия той би бил възможност да се отдръпнат от примитивните взаимни обвинения във всички смъртни грехове и да се заемат със стратегическо партньорство, което напоследък започна да се възприема едва ли не като виц.

Новият План "Маршал"
може да бъде обявен от "неутрална" държава


която обаче е исторически свързана с Украйна. Тази роля идеално би изиграла Канада с нейната 1.1-милионна украинска диаспора. Основните средства би могло да бъдат отделени от Русия или ЕС, оператор може да е банка или фонд за възстановяването на Украйна, който да кредитира с лихва правителството или компаниите и да привлича допълнителни средства. 

Началният размер на фонда би могъл да бъде 40-50 млрд. долара и още толкова да се наберат на пазара под формата на гаранции от двамата основни партньори. Цялата програма би се основавала на инвестиционна политика, а не на принципите на благотворителността. Връщането на кредитите би могло да е в рамките на 25-30 години.

Русия е крайно заинтересувана
от подобен проект


Победата на февруарската революция и провежданият от 2004г. насам безотговорен курс на руските власти създаде условия за изтласкването на Русия от Украйна. Сега можем да закрепим позициите си единствено в партньорство с по-привлекателен играч и само в случай на конструктивно сътрудничество с новите власти в Украйна

Освен това на Русия й трябва да съхрани своите инвестиции в страната, да гарантира тяхната възвращаемост и да продължи доставките на суровини за украинския пазар. Както участието в тази схема на равноправни начала, така и появата на значителни финансови средства за украинските власти ще решат тези проблеми. Само заплащането на газовите доставки по европейски цени би донесло допълнителни 5-6 млрд. долара годишно в сравнение в условията, които приехме през ноември миналата година. 

Русия е заинтересована в по-голяма степен от ЕС в запазването на Украйна като транзитен коридор за енергийните си доставки към европейския пазар.

Накрая, свободната търговия с Украйна ще осигури продължаване на сътрудничеството между украинските и руските фирми, намиращи се на границата на срив.

Международното сътрудничество за Украйна за изваждане на страната от кризата може да предизвика 

връщане на емигрирали украинци
и на украински капитали


Диаспората от украинци в Европа, Северна и Латинска Америка възлиза на 5.5 милиона души - това е над 10% от населението на страната. Сред живеещите в чужбина украинци има доста заможни хора и специалисти. Днес малцина си спомнят, че възходът на Китай започна със настъпването на хуацяо (завръщането на китайците от чужбина - бел.ред), донесло на страната си както капитали, така и цивилизовани практики за правене на бизнес. С промените към по-добро в Украйна жизнените й сили, разхвърляни по целия свят, ще започнат да поддържат родината си.

Няма как план за възраждане на една от най-големите държави в Европа да се напише за няколко дни. Но сме убедени, че унизителните и за Русия, и за Европа долнопробни политически изпълнения около Украйна трябва да отидат в миналото. 

В противен случай всички ще се сблъскаме с продължаваща дълги години криза с изострящи се политически и затихващ икономическа елементи - с криза в страна, която по население е изпреварвана само от 4 държави в ЕС, и критично важна за Европа и Русия.

Авторите са депутат от Държавната Дума на Русия от партия "Справедлива Русия" и директор на Центъра за изследване на постиндустриалното общество. Статията им е публикувана в московския делови всекидневник "Ведомости".

http://www.dnevnik.bg/analizi/2014/02/25/2249220_vreme_e_za_plan_marshal_za_ukraina/




Гласувай:
3



1. bojo12345 - Дали и кого ще има план маршал за Украйна...
26.02.2014 05:08
Какво ни топли нас Българите.
Тук отдавна трябваше да се приложи план маршал.
И сегашните управници отдавна да излежават присъди за золумите които сътвориха!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14627927
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930