Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.07.2009 10:03 - Шай Агаси - пророкът на зелената автореволюция
Автор: meto76 Категория: Технологии   
Прочетен: 1271 Коментари: 1 Гласове:
0



На 11 май 2009 г. списание "Тайм" включи в своя списък на 100-те най-влиятелни хора на планетата една твърде необичайна личност. Става въпрос не за някой свръхбогат шейх или лидер на световна икономика, нито дори за преуспял двадесетгодишен компютърен гений или блестящ Нобелов лауреат. Всъщност всички тези персонажи по един или друг начин намират място в грандиозната и дръзка схема, замислена от този човек. Той се казва Шай Агаси и е на 40 години.

Планът му не е се състои в създаването на поредната бизнес империя или придобиването на милиарди долари, въпреки че е напълно възможно в процеса на изпълнението му да се случат и двете. Шай Агаси е това, което на Запад наричат визионер - човек с идея и воля да промени света по начин, съответстващ на идеята. Другото име за такъв тип човек е пророк.

Както често се случва в историята, за пророк бива обявен не този, който е изобретил дадена идеята, а онзи, който я популяризира до степен, в която тя бива възприета от широката публика . По отношение на внедряването на електромобила и "безвъглеродната" транспортна система в развитите общества, изглежда, че този човек ще бъде Шай Агаси. Постигнатото от него и компанията му "Бетър плейс" в рамките на по-малко от две години вещае истинска зелена революция през следващите няколко.

Днес Шай Агаси все още не е един от най-богатите хора в света, но това се дължи не на способностите, а по-скоро на приоритетите му. Роден в Израел през 1968 г. в семейството на иракчанин и мароканка, Шай никога не е бил беден. През 90-те години на миналия век той се издига в софтуер компанията на баща си, докато преди няколко години двамата не решават да я продадат на гиганта на информационните технологии SAP за огромна сума.

Агаси сякаш получава света, сервиран върху сребърно блюдо. До пролетта на 2007 г. той дори е спряган за следващия изпълнителен директор на SAP, но вместо това съдбата го изпраща в напълно различна посока. Една конференция на млади лидери две години по-рано открива пред него възможностите, или по точно пропуснатите възможности, на автомобилната индустрия.

Шай осъзнава това, за което днес все още твърде малко хора си дават сметка. През последните 80-100 години основният продукт на автомобилната индустрия, а именно колата с двигател с вътрешно горене, се е променил твърде малко. Нещо толкова важно и неразривно свързано с начина на функциониране на глобалната цивилизация на XXI век се основава на технология, създадена преди почти пет поколения.

Шай Агаси сравнява колите с информационната революция и мобилните апарати, които се появяват 90 години след първия телефон. До един момент никой дори не знае за тяхното съществуване, а в следващия миг всички притежават джиесем. Отговорът на автомобилната индустрия за Шай Агаси се съдържа в една единствена дума - електродвигател. Пророкът, който живее в Хайфа и Калифорния, се кълне, че напълно електрическите возила ще започнат масово да заместват колите, работещи с бензин, преди 2013 г., а ние може даже да не усетим промяната.

Впрочем мобилните телефони и електромобилите имат още една прилика - тяхното развитие до голяма степен зависи от развитието на технологиите за производство и презареждане на батерии. Това е ахилесовата пета на първото и второто поколение електромобили от миналия век, които нямат място за багаж и не могат да изминат повече от 50-60 километра без многочасово презареждане.

Съвременните електрически коли като спортния "Тесла Роудстър" донякъде решават този проблем чрез монтирането на стотици литиевойонни батерии, идентични на използваните в лаптопите и дигиталните фотоапарати, които им позволяват да изминат 200-300 км. Съществуват разработки за ново поколение батерии, например на основата на сяра или органични захари, които могат допълнително да повишат капацитета на батериите, както и нови технологии, които да сведат времето за презареждане до два-три или дори до един час.

Шай Агаси обаче смята, че времето за революцията на електромобилите вече е настъпило и няма никакъв смисъл да се чака още пет или десет години до внедряването на тези технологии. Това, което трябва да се промени, е не технологията на батерията, а бизнес моделът на автомобилната индустрия. Вместо да оскъпяват продаваните от тях коли с десетки хиляди долари, производителите трябва да работят заедно с правителствата и да предлагат нов вид услуга - батерия на лизинг и батерии за смяна.

Скъпите и нетрайни батерии могат да бъдат подменяни и рециклирани срещу наем, плащан от собственика на колата. За по-дълги пътувания е достатъчно да бъдат изградени съоръжения подобни на бензиностанциите, където батерията може да бъде извадена и сменена с нова за няколко минути. Ако се съмнявате доколко реалистична би била подобна практика, може да посетите някоя от многото газстанции в България, които извършват същата услуга, но вместо батерия сменят газовата бутилка на клиента.

Шай Агаси дори е изчислил колко ще струва един километър път, ако батерията от сегашно поколение се дава под наем и се рециклира от производителя - около стотинка и половина на километър (два цента на миля). Това е в пъти по-малко от която и да било бензинова кола дори при най-ниските цени на петрола.

На думи визията на Шай Агаси звучи прекрасно и дори утопично, но на практика бензиновите коли и свързаният с тях бизнес доминират и дори по време на сегашната криза трудно ще бъдат изместени без тежка икономическа и политическа борба. Точно тук пророкът Шай опровергава името си (англ. Shy - срамежлив), като през октомври 2007 г. започва доста мащабен и донякъде напомнящ на военна кампания проект под кодовото име "Бетър плейс" (англ. "по-добро място"). Скоро проектът се превръща бизнес венчър, базиран в Калифорния, а Агаси започва да набира съюзници не само от автомобилните производители, но и сред някои правителства.

Един от първите, които му оказват подкрепа, е президентът на Израел Шимон Перес, който охотно предлага собствената си държава като тестов полигон за новата парадигма на автоиндустрията. Концернът "Рено - Нисан" също откликва и обещава да инвестира близо 1 млрд. долара в съвместна дейност с Агаси и "Бетър плейс". Следват бързи преговори и уверения за интерес и бъдещи проекти от правителствата на Япония, Канада и Австралия.

Действията на Шай Агаси не остават дълго незабелязани. Към началото на 2008 г. компанията успява да набере инвеститорски капитал от повече от 200 млн. долара и още толкова година по-късно. Най-авторитетните публикации и интернет страници в областта на технологиите започват да говорят за революцията на Агаси не като интригуващо пророчество, а като истинско събитие. През март 2008 г. експерти от Дойче банк определят проекта като реална заплаха за съществуването на традиционната автоиндустрия. Конгресът на САЩ привиква Шай на специално изслушване, свързано с (тогава) високите цени на петрола и глобалното затопляне през юни 2008 г. Може би за късмет на пророка обаче световната икономическа криза бързо пренасочва вниманието към по-драматичните събития на деня и оставя революцията на електромобилите на заден план.

През декември 2008 г. започва работа първата напълно функционална станция за смяна на батерии на електрически автомобили в Тел Авив, която обслужва модифицирани автомобили "Рено Меган" и "Нисан Роуг". Няколко месеца по-късно "Бетър плейс" започва да изгражда мрежа от десетки станции за смяна на батерии, всяка от които на стойност половин милион долара, на територията на Израел, които да отворят пътя за електромобилите в страната. През май 2009 г. е открита и първата станция в Йокохама, Япония. "Рено" се ангажира да достави специален модел електромобил с подово монтирана, лесна за смяна батерия до началото на 2011 г.

По време на една от многобройните си лекции Шай Агаси прави още едно запомнящо се пророчество - отново идея, която е известна отдавна, но значението й се осъзнава едва сега. Според Агаси част от настоящата икономическа рецесия се дължи на динамиката на пазара на петрола, който е навлязъл в т.нар. крива на изчерпване. Тази крива се характеризира с шоково повишение на цената, крах на икономиката и драматичен спад, последвани от възстановяване и ново повишение на цената във все по-кратки амплитуди.

Пагубното за икономиката непостоянство на цените се обуславя от изчерпването на "евтиния" петрол и липсата на инвестиции в нови находища. Твърде е възможно, ако Агаси се окаже прав, глобалната рецесия да продължи по-дълго и да се окаже по-дълбока от очакваното. Именно страни като Израел, готови да поемат рискове в името на далновидното стратегическо планиране и да инвестират в нова инфраструктура за електрически автомобили, могат да се окажат печеливши от ситуацията. Дали от пророчествата на Шай Агаси не може да се поучи и България, която с големия си потенциал за възобновяема енергия и инфраструктурни фондове би могла най-сетне да направи изпреварваща стъпка в правилната посока към устойчиво развитие?

http://www.dnevnik.bg/dnevnikplus/2009/07/13/754170_shai_agasi_-_prorokut_na_zelenata_avtorevoljuciia/



Гласувай:
0



1. injir - Кризата дава начално ускорение на, ...
14.07.2009 10:30
Кризата дава начално ускорение на ,,Бетър плейс,,. Няма нищо случайно.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14579304
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031