27.11.2010 21:54 - Луната на Сатурн Рея притежава кислородна атмосфера!

Последна промяна: 27.11.2010 22:02

Луната на Сатурн Рея притежава кислородна атмосфера! image image image
Автор: Administrator
Събота, 27 Ноември 2010г. 17:43ч.

Повърхността на Рея. Photo credit : NASA/JPL/SSI

Светослав Александров. Поредното интересно откритие от Слънчевата система беше оповестено от НАСА! Оказа се, че Луната на Сатурн Рея притежава тънка атмосфера (известна още като екзосфера), която е пропита с кислород и въглероден диоксид! Откритието е направено от безпилотния космически кораб "Касини", който за пръв път в историята на космонавтиката директно улови кислородните молекули от кислородна атмосфера, различна от Земята.

Кислородната атмосфера на Рея обаче не се получава по биологичен път, за разлика от земната. Учените считат, че преди милиарди години на Земята са съществували само анаеробни организми и земната атмосфера е била безкислородна. Едва след появата на фотосинтезиращите организми в атмосферата започнал да се натрупва кислород. В днешно време фотосинтезиращите организми като водораслите и дърветата продължават да освобождават кислород в атмосферата на Земята. При Рея ситуацията е по-различна. Магнитното поле на Сатурн улавя енергетични частици, които се сблъскват с водните молекули на повърхността на Рея. Протича химична реакция, водните молекули се разлагат и в атмосферата се освобождава кислород - това е небиологичен път.

Атмосферата на Рея, незавсимо, че е кислородна, не става за дишане от хората - плътността й е около 5 трилиона пъти по-ниска от тази на Земята. Но новите резултати показват, че Рея има сто пъти по-плътна атмосфера от атмосферата на земната Луна и дори от тази на Меркурий поради активното разпадане на молекулите на повърхността.

С откритието на атмосферата на Рея учените вече считат, че има множество небесни тела в цялата Вселена, които притежават сложни химични цикли, включващи отделянето на кислород. Възможно е такива цикли да са предпоставка за развитието на  живота. За съжаление Рея е твърде студена и не притежава вода в течно агрегатно състояние (водата на Рея е единствено под формата на лед), за да може да поддържа живот. Но пък е възможно други луни като Европа на Юпитер и Енцелад на Сатурн, за които се предполага, че притежават такъв океан, да са подходящи за живот - още повече ако въглеродният диоксид и кислородът по някакъв начин достига до океана.

Учените продължават да изучават системата на Сатурн. Счита се, че сатурнианската мисият "Касини" ще продължи до поне 2017 година. През 2011 година пък ще излети космическият апарат "Джуно" до Юпитер. Външната Слънчева система продължава да бъде загадъчна и интригуваща!!!

Следваща >
Последна промяна от Събота, 27 Ноември 2010г. 18:14ч.

Земни същества могат да оцелеят на Марс

Tardigrada. Снимка: biology.unc.edu

Тардиградата може да оцелее на Марс в течение на стотици дни. Такъв извод направи група учени след експеримент с различни земни организми в камера, имитираща марсианските условия. Резултатите от опитите са изложени в статия в сп. Icarus, пише Lenta.ru.

Вероятността земни апарати да занесат на Марс живи същества се разглежда отдавна от специалистите, затова преди изпращане в Космоса всички апарати преминават задължителна процедура по стерилизация. Но някои земни същества, живеещи в екстремни условия, могат да издържат жестоките условия на Червената планета.

Учените тествали някои земни екстремофили за способността им да издържат условия, близки до тези на Марс. Учените избрали бактерии, обитаващи почвата в района на вечния мраз в Сибир, халофилните (тоест способни да издържат високи концентрации на сол) археи, живеещи в солените езера на Мексико, подобни на дрожди същества, намерени в арктическите части на Канада, както и тардигради – микроскопични безгръбначни, които са приспособени за живот в необичайно сурови условия (те могат да оцелеят по време на ядрена война, а също и в Космоса).

Изследователите поставили съществата в стерилна смес, която по състав е подобна на марсианската почва, и ги оставили седмица в камера, чийто въздух бил аналогичен на атмосферата на Марс. След това в течение на 40 дни почвата била подлагана на въздействие, което имитира всекидневните температурни колебания на Марс, и била облъчвана с ултравиолетови лъчи.

Земните организми понесли най-зле въздействието на радиацията, въпреки че те били покрити със слой почва с дебелина 1 мм и излъчването практически не им нанасяло вреда. Много същества загинали и от отсъствието на влага.

Най-издръжливи се оказали тардиградите – те са способни да забавят скоростта на метаболизма си до 10 000 пъти и затова издържат на продължителна липса на вода. Според авторите на изследването, съдейки по резултатите от експеримента, тардиградата може да издържи на Марс до 300 дни.

Процедурата по стерилизация на космическите апарати включва тяхната обработка с агресивни химически вещества, подобни на тези, които се съдържат в почвата на Марс. Така обработката може да се понесе от съществата, които потенциално могат да оцелеят и на Марс.

Това не е първата работа, в която се показва, че прилаганата обработка на космическите апарати не осигурява стерилност, а означава, че земляните могат да „занесат“ живот на други планети и астероиди.

Тагове:   атмосфера,

1. meto76 - http://www. dnes. bg/technolo...
27.11.2010 22:22
цитирай
2. balgarski7vinarki - interesen material
27.11.2010 22:30
Znachi vse pak ako neshto stane na zemiata shte iuzstreljat tardigradi na Mars, da ne se zatriem.
Maitapite sa si maitapi, materiala e interesen. Ako avtorat ima vazmojnost bi mogal da polzva informazia za nai razlichni novi i mnogo interesni neshta ot spisaniata "Welt der Wunder" i "Wissenschaft" - na nemski sa, no moje bi ima i prevodni. Tam ima super temi i s mnogo snimki i komentari ot ucheni i spezialisti.
цитирай