Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.06.2010 18:00 - Чакам те във Facebook
Автор: meto76 Категория: Забавление   
Прочетен: 1998 Коментари: 3 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Чакам те във Facebook Милион и половина българи вече са в социалната мрежа, влиянието й излиза отвъд пределите на интернет   Андриан Георгиев

Един юнски ден Калоян разхожда кучето си в София. Изведнъж кокер шпаньолът Съни се отскубва и се втурва към автобус 204, спрял на близка спирка. Изуменият Калоян вижда как кучето му се качва, а рейсът потегля с мръсна газ към "Младост". Ивайло, братът на Калоян, веднага решава да публикува снимка на Съни в група за изгубени домашни любимци във Facebook. Три часа по-късно той получава съобщение от момиче, намерило кокера...

Това е само един пример как социалните мрежи започват да стават част от реалността ни. Платформи като Facebook вече не са само място за забавление. Все по-често те започват да се използват за полезни неща и стават органична част от живота ни.

Милиони хора вече се доверяват достатъчно на тези сайтове, за да присъстват там с истинските си имена, което е една малка победа за технологиите. Профилът във Facebook се е превърнал в нов канал за комуникация, по-постоянен от адреса или телефонния номер. Нещо като вашият нов дигитален паспорт.

Ако имате профил във Facebook, това значи, че сте един от милион и половината български потребители в социалната мрежа. Трябва да се отбележи също така, че в началото на годината броят им беше около милион, което означава внушителен ръст с около 50 на сто.

Facebook достига около 20% от българското население при интернет проникване от около 55%. Половото разпределение на аудиторията е по-скоро балансирано с лек превес на жените (47% срещу 53%). Противно на очакванията, Facebook отдавна не е онлайн забавление за хлапета, а социална платформа, където на практика са вече повечето активни българи.

Twitter - микроблогинг сайт за публикации до 140 знака, пък е най-лесният начин да кажете на света къде сте и какво правите. Регистрацията на автобиография в бизнес ориентираната социална мрежа LinkedIn ви включва в армията на търсещите работа, без да напускате сегашната си позиция. Социалната мрежа MySpace пък до голяма степен промени начина, по който музикални групи тръгват да покоряват света.

Маркетингът в социалните мрежи подтиква към нови формати и дава свеж поглед как се измерва ефективността на кампаниите. Информацията в тези сайтове се разпространява вирусно и улеснява бизнеса в управлението на връзката с клиентите. На същия принцип, по който вече организираме повечето партита през Facebook. 

Всички тези сайтове промотират прозрачност и откритост. Затова тестването на нови продукти и услуги никога не е било толкова лесно (най-голямата фокус група от 400 млн. потребители се намира във Facebook). Все повече политически кампании се прехвърлят в социалните мрежи, за да събират пари и агитират гласоподавателите. Е, за момента тук липсват държавните институции, но представете си какъв надзор може да осъществява гражданското общество чрез социалните мрежи.

Тоталното навлизане на социалните мрежи в живота ни все пак има и своите негативни страни. Ако например Facebook съществуваше през 1997 г., премиерът Виденов може би още щеше да е на власт, защото недоволството на хората щеше да остане пред монитора под формата на група в стил "Мога да събера 8 млн. души, които мразят Жан". Социалните мрежи до голяма степен изсмукват гражданската енергия и не й позволяват да се трансформира в офлайн протест.

Факт е също така, че много хора вече страдат от свръхпубличността на социалните мрежи. Учителят по физкултура Марин Миленов
беше уволнен миналата година от столично училище за снимка "гол до кръста" с бутилка водка в ръка, публикувана във Facebook. След това той беше върнат на работа, след като учениците му създадоха група във... Facebook.

Друга особеност е, че повечето социални мрежи са затворени и не позволяват да преместите своите данни в друга платформа, както и да заличите дигиталните следи, които сте оставили. Целта на интернет компаниите е да постигнат пълна съвместимост между онлайн идентичността и реалния живот. Това би било проблем, ако се казвате Робърт Цимерман, живеете в Хибинг, Минесота, но искате да отидете в Ню Йорк, да се прекръстите на Боб Дилън и да започнете музикална кариера на чисто (това е съвсем истинска история). Подобно бягство от миналото би било невъзможно в бъдеще, където ще "имате една идентичност" по думите на Марк Зукърбърг, създател на Facebook.

Пикът на Facebook предстои

"Скоро той ще се превърне в най-посещавания сайт от България", твърди Венцислав Костов, изпълнителен директор на Httpool, агенция за онлайн реклама, която си сътрудничи с Facebook за местния пазар. Освен че помага да държиш връзка с познати, сайтът дава сериозни възможности за рекламодатели и малки бизнеси. Той позволява да намерите целева аудитория по пол, възраст и местоположение.

Освен това бутонът Like, с който показвате, че одобрявате дадено съдържание, качено на сайта, се връща в огледало на вашите интереси. "Поведенческото таргетиране е улеснено във Facebook", казва Венцислав Костов и дава пример как компания за образование в чужбина измества почти цялото си онлайн присъствие в социалната мрежа. Предимствата са, че Facebook предоставя безплатно пространство и комуникация в реално време с потенциални клиенти. По негови изчисления приходите на сайта от България са около $100 хил. месечно.

Поради бързия и лесен начин на общуване Facebook е страхотно място за ангажиране на хора с лични каузи. Например миналото лято заедно с приятели създадохме фен страница в помощ - Бригита, наша позната, която пострада в автомобилна катастрофа. Успяхме да съберем пари за нейните операции, тъй като беше парализирана.

Привлякохме над 1200 привърженици за по-малко от два месеца. Чрез страницата активно ги информирахме за състоянието на Бригита и организирахме събития за събиране на средства. Кампанията събра нужната сума, разбира се, основно с помощта на лични дарения, и днес Бригита успешно се рехабилитира в Испания. Facebook в случая беше безплатната медия, чрез която стигнахме до много повече хора, отколкото ако използвахме други методи.

Когато става дума за навлизането на социалните мрежи в света на сериозния бизнес, първото име, което изплува в съзнанието, е LinkedIn. Платформата има над 67 млн. потребители, които публикуват своите автобиографии чрез сайта. Чрез него фирмите, търсещи служители, съкращават разходите по привличането им. Така се избягват посредници на трудовия пазар и хедхънтъри.

Американската телеком компания US Cellular например обяви, че миналата година благодарение на LinkedIn е спестила $1 млн. при набирането на нови работници. Освен това, когато хората преглеждат повече досиета на професионалисти, те разбират какво се изисква, за да се издигнат в кариерата, посочва в своя публикация авторитетното икономическо издание Economist.

Twitter пък е предвестник на т.нар. интернет на нещата. Идеята е, че в близко бъдеще всяка машина с достъп до интернет ще може да публикува автоматично късче информация. Днес например над 50 000 потребители на Twitter научават колко е часът от Биг Бен в Лондон, който изпраща  съобщение в Twitter на всеки кръгъл час. Представете си например пекарна, която съобщава на нейните верни клиенти при готов топъл хляб. Или софтуер, който изпраща съобщение до хората, когато тяхното цвете се нуждае от поливане. Всъщност тези приложения вече съществуват, но масовото навлизане на подобни системи тепърва предстои. Очаква се, че когато продажбите на мобилни телефони надминат тези на компютрите, "интернетът на нещата" ще стане факт, пише водещият технологичен блог ReadWriteWeb.

Бъдещето

Следващият етап в еволюцията на социалните мрежи ще бъде катализиран от мобилните телефони и услугите, базирани на местоположението на хората. Това е концепцията на сайтове като Foursquare, които документират къде сте седнали, за да пиете бира и ако ваш приятел наблизо види тази информация, може да дойде за компания. Blippy пък е сайт, където кредитната ви карта автоматично изпраща до вашите приятели информация за всички ваши покупки. Въпреки че идеите на Foursquare и Blippy са обект на много спорове, те не бива да се пренебрегват. Основно защото създават необятни възможности за реклама.

Освен специалистите по маркетинг и реклама политиците също се целят в социалните мрежи. Единадесет кандидати за сенатори например използват софтуер, за да претърсват социалните мрежи за потенциални дарители. Идеята на приложението BlueSwarm е първо да намери онлайн спонсори и после да ги убеди те самите да търсят финансиране сред своите контакти в Outlook и приятели във Facebook.

В своята книга "Когато старите технологии бяха нови" от 1990 г. Каролин Мърфи описва очакванията на хората към телефоните. Те са смятали, че в резултат от нововъведението децата ще станат по-плахи, жените - по-бъбриви, мъжете ще изневеряват по-често и като цяло обществото ще бъде по-изолирано. Дори американски вестник препоръчва хората да не говорят по телефона с болни хора, за да не се заразят. Подобно е отношението на скептиците, за които социалните мрежи са начин да убиваме време и продуктивност. Но тези сайтове, като всяка нова технология, всъщност произвеждат огромни ползи и вреди. Зависи как ги ползваме.

http://www.capital.bg/biznes/tehnologii_i_nauka/2010/06/18/919427_chakam_te_vuv_facebook/



Гласувай:
6



1. анонимен - Аз пък се махнах от фейса. Писна ми от ...
20.06.2010 18:55
Аз пък се махнах от фейса. Писна ми от непрекъснатите досаждания, писна ми от скучаещи елементи играещи на ,,мисуиш ли", изпращащи прегръдки и целувки и ред подобни тъпотии. Полза не видях почти никаква.
цитирай
2. loran - OOO ne samo tova ne! Neiskam, nikoi ...
20.06.2010 21:24
OOO ne samo tova ne! Neiskam, nikoi da znae kade si pia birata ;( Chovek veche niama kak da se skrie
цитирай
3. osi4kata - аз пък
21.06.2010 12:56
никога няма да си махна фейса.

Да ме "шпионират", колкото си искат. Нямам какво да крия и си обичам приятелите.
ФЕЙСБУК Е ВРЪЗКАТА МИ С ПРИЯТЕЛИ ПО СВЕТА.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 14570201
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9761
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031