Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.03.2011 22:58 - Меглена Кунева: Споразумението между правителството и „Лукойл” е държавна помощ за частна компания
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 1238 Коментари: 1 Гласове:
3

Последна промяна: 24.03.2011 23:05


Меглена Кунева: Споразумението между правителството и „Лукойл” е държавна помощ за частна компания 24.03.2011 г. 14:58 ч. image image image  

 

  "За мен е тревожно, че едно такова голямо и структуроопределящо предприятие като „ЛУКойл” има нужда от държавна помощ. Какво ще кажат тогава други отрасли? Дано не съм права, че това е държавна помощ, но ако е така, тя трябва по съответния ред да бъде ратифицирана". Това каза в интервю за ГЛАСОВЕ първият български еврокомисар Меглена Кунева по повод вчерашното споразумение между правителството и "Лукойл" за замразяване на цените на горивата за един месец. Кунева коментира и политическата криза в Португалия, като заяви: "Сократеш беше много твърд. Той не иска на всяка цена да бъде министър-председател. Иска да остане начело на правителството само ако нацията е съгласна с предложените от него рестриктивни мерки. Той има много ясна визия какви мерки трябва да се вземат. Направил е необходимото за консултации и обединение на политическите сили, но ако нещата се променят, ще предпочете да върви към предсрочни избори".

 

- Госпожо Кунева, днес в Брюксел започва двудневна среща на високо ниво на европейските лидери. Към либийската криза от вчера се добави като сериозен проблем и политическата криза в Португалия – премиерът Жозе Сократеш подаде оставка, след като парламентът не одобри правителствената програма за намаляване на разходите. Какъв знак е това според вас?

- Моментът за Португалия е много тежък. Страната в продължение на повече от година прави опит да се справи сама чрез спазване на много стриктна вътрешна дисциплина. Ясно е, че икономическата и финансовата криза поставят на голяма изпитание икономиката на Португалия. Политическите сили в страната засега по-скоро подкрепят мнението, че не е необходимо да се взима заем. Първоначално антикризисните мерки бяха широко подкрепени и от останалите партии. Но вчера опозиционните партии отхвърлиха рестриктивния план, предложен от правителството, и то няма да може да продължи с реформите. Смятам, че в тази атмосфера едни предсрочни избори две години преди нормалните избори ще изправят Португалия наистина пред големи затруднения. Те биха поставили в друг контекст и случващото се в Испания, защото двете страни са много обвързани като подход и като икономики. Тъй че знакът е за сериозно внимание. И затова ми се струва, че е много важно какви решения ще се вземат на срещата на върха на ЕС. Разбрах, че Сократеш ще присъства. Мисля, че е важно португалските граждани да получат подкрепа и разбиране от страна на останалите европейски държави във връзка с икономическия натиск, на който са подложени. Такава солидарност си дължим едни на други. В момента Европа се нуждае от лидери, качествата на всеки един от европейските министър-председатели на тази среща на върха са важни за бъдещето на Европа.

- Очаквате ли все пак Португалия да поиска международна финансова помощ?

- Не съм сигурна. Това би означавало смяна на политиката. На мен ми направи впечатление, че Сократеш беше много твърд. Той не иска на всяка цена да бъде министър-председател. Иска да остане начело на правителството само ако нацията е съгласна с предложените от него рестриктивни мерки. Той има много ясна визия какви мерки трябва да се вземат. Направил е необходимото за консултации и обединение на политическите сили, но ако нещата се променят, ще предпочете да върви към предсрочни избори.

- Нека обърнем поглед сега към България с друга важна за нас тема. Вчера стана ясно, че правителството е договорило с „Лукойл” едномесечен мораториум върху цените на горивата, но в замяна е обещало някакви дългосрочни облекчения. Какво мислите за тази договорка?

- Проследих със страх решението, което правителството предлага. Не знам какъв е бил общият брой на мерките, които са били обсъдени, за да се стигне до трите приети мерки. Но има няколко въпроса, които според мен остават без отговори. Първо, по отношение на биодизела: какво се случва с тези производители и търговци, които са добавили биодизел? Тоест, при такава смяна на политиката, как се покриват техните загуби? Така ние отново даваме сигнал, че в България бизнес не може да се планира. За мен това е притеснително. Дори не говоря за факта, че отмяната на задължението за смесване на биодизел с дизел противоречи на общата европейска цел. Друго нещо, което за мен остава неясно, е свързано с т.нар. 90-дневни запаси. Има закон за тези 90-дневни запаси, който е следствие от преговорите по глава „Енергетика”. Ние трябва да изпълним една европейска директива за наличието на 90-дневни запаси. Отговорност за изпълнението на тази част от директивата носят производителите и търговците. Те имаха дълъг преходен период, който изтича 2012 г. Да, действително те трябва да вложат пари, за да може това да се случи, но са наясно с този факт от 2003 г. Целта на тези 90-дневни запаси е да бъдат защитени гражданите, да бъде защитено производството в България. Миналата година ние изживяхме газова криза и видяхме, че сме най-неподготвената страна в ЕС. Нямаме запаси, нямаме изградени връзки със съседните страни. Изобщо не е случайно, че се изискват 90-дневни запаси във всяка европейска държава. При една криза, ако се окаже, че не разполагаме с тях, България ще бъде абсолютно безпомощна, с вързани ръце. Искам да подчертая, че е задължение на фирмите да осигурят тези 90-дневни запаси. Ако държавата, както сега се съобщава, ги замени с 60-дневни запаси, това означава, че първо трябва да се промени закона, защото там е записано „90-дневни запаси”. Освен това оставам с впечатлението, че държавата поема ангажимента да изгради тези хранилища, което на практика е държавна помощ. За мен е тревожно, че едно такова голямо и структуроопределящо предприятие като „Лукойл” има нужда от държавна помощ. Какво ще кажат тогава други отрасли? Дано не съм права, че това е държавна помощ, но ако е така, тя трябва по съответния ред да бъде ратифицирана. Друго нещо, което трябва да направи Министерството на икономиката е да провери докъде са стигнали фирмите с изграждането на хранилища за 90-дневните запаси. Да не се окажем изненадани в края на преходния период, че такива изобщо липсват. Ако ние нямаме тези 90-дневни запаси, подлежим на санкционна процедура от страна на ЕК за неизпълнение на европейска директива, която важи за всички държави от ЕС. Пак повтарям, че целта на директивата е да осигурим нашата икономика. Изобщо ми се струва, че правителството все по-малко чете директивите и все по-малко ги прилага, и оценявам това като много тревожно. Бях много изненадана миналата седмица, когато от най-високо държавно ниво чух реплика, че акцизът на дизела бил зле договорен и че разликата между акцизите на бензина и на дизела била доста по-малка, отколкото в редица други страни. Това е абсолютно невярно. Не искам да използвам по-силни думи. Но ще призова да се отвори страницата на Министерството на финансите и да се види, че в глава „Данъчна политика” всичко е разписано. В закона също е казано ясно всичко за акциза върху горивата, включително и това, че продължаваме да бъдем в преходен период. По време на преговорите за членството на България в Европейския съюз бе договорен един от най-дългите преходни периоди за повишаването на цените на акциза на горивата у нас. България последна излиза от преходния период. За бензина той изтече на 1 януари 2011 г., а за дизела е до 1 януари 2013 г. Няма как през този преходен период да има по-голяма разлика в съотношението между акциза – дизел и акциз – безоловен бензин. А в крайна сметка истината е, че ние не говорим за цената и за броя на доставчиците достатъчно откровено, достатъчно открито и това ще се върне като бумеранг върху нашата икономика.


С Меглена КУНЕВА разговаря Мария ДЕРМЕНДЖИЕВА


http://glasove.com/article-12828.php 
  

 

 
 

 

 

„Ние отново даваме сигнал, че в България бизнес не може да се планира“. Това заяви пред ГЛАСОВЕ първият български еврокомисар Меглена Кунева по повод вчерашната договорка между правителството и руския монополист „Лукойл“, според която компанията ще замрази цените на горивата за един месец, а държавата ще направи редица отстъпки, които ще важат за следващите две години. Кунева коментира, че е проследила със страх решението, което правителството предлага, и пита при такава смяна на политиката как ще се покриват загубите на тези производители и търговци, които са добавили биодизел?

 

Първият български еврокомисар заявява, че има закон за 90-дневните запаси, който е следствие от преговорите по глава „Енергетика” и България трябва да изпълни една европейска директива за наличието на 90-дневни запаси. Тя обяснява, че целта на тези 90-дневни запаси е да бъдат защитени гражданите, да бъде защитено производството в България. Кунева припомни за газовата криза от миналата година и констатира, че сме най-неподготвената страна в ЕС за такива събития.

Според нея ако държавата замени 90-дневните запаси с 60-дневни, както вчера се договориха Бойко Борисов и Валентин Златев, това означава, че първо трябва да се промени закона. Според нея поемането на ангажимент от срана на държавата да изгради хранилища, в които „Лукойл“ да съхранява горивата на практика е държавна помощ.

Кунева предупреждава, че ако България няма тези 90-дневни запаси, подлежи на санкционна процедура от страна на ЕК за неизпълнение на европейска директива, която важи за всички държави от ЕС.

Бившият еврокомисар отговори на напдките на Бойко Борисов спрямо нея като каза: „Бях много изненадана миналата седмица, когато от най-високо държавно ниво чух реплика, че акцизът на дизела бил зле договорен и че разликата между акцизите на бензина и на дизела била доста по-малка, отколкото в редица други страни. Това е абсолютно невярно. Не искам да използвам по-силни думи. Но ще призова да се отвори страницата на Министерството на финансите и да се види, че в глава „Данъчна политика” всичко е разписано. В закона също е казано ясно всичко за акциза върху горивата, включително и това, че продължаваме да бъдем в преходен период. По време на преговорите за членството на България в Европейския съюз бе договорен един от най-дългите преходни периоди за повишаването на цените на акциза на горивата у нас. България последна излиза от преходния период. За бензина той изтече на 1 януари 2011 г., а за дизела е до 1 януари 2013 г. Няма как през този преходен период да има по-голяма разлика в съотношението между акциза – дизел и акциз – безоловен бензин. А в крайна сметка истината е, че ние не говорим за цената и за броя на доставчиците достатъчно откровено, достатъчно открито и това ще се върне като бумеранг върху нашата икономика.“

http://glasove.com/article-12829.php




Гласувай:
3
0



1. meto76 - http://glasove. com/article-...
24.03.2011 23:48
http://glasove.com/article-12777.php

Борисов се държи като шеф на „Лукойл”! Къде е премиерът на България?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 13190601
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9760
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Май, 2021  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31