Производителите на коли се чувстват все по-удобно предвид възможностите на литиевите батерии, които някога се считаха за рискови и недоказани.
Сега обаче автопроизводителите се тревожат, че ще минат още години, преди спадът на цените да позволи електрическите превозни средства да се конкурират ефективно с бензиновите автомобили – без субсидии. Няколко фирми за електрически автомобили заявиха по време на изложението Plug-In 2010, че цените на батериите може да спаднат с 50 до 75 процента – но в рамките на следващите пет до десет години.
Прогнозите на различните производители леко се различават, но общото между тях е, че сочат осезаем спад на цените в обозримо бъдеще. Според някои, цената ще спадне наполовина на сегашната и то в рамките на идните 5 години. Други очакват цената да се смъкне до третина или дори четвъртина от сегашната, но това удоволствие ще е факт чак към 2020 г.
При всички положения „това е нещото, в което всички се прицелваме“, категоричен е директорът по електрическите автомобили във Ford – Нанси Джоя.
Спаднат ли цените до около една трета от сегашните, електрическите автомобили ще могат ефективно да се конкурират с бензиновите модели, единодушни са всички в индустрията.
Може би най-странното е, че китайските производители започнаха да губят своето предимство, свързано най-вече с ниските производствени разходи и ниски цени на литиево-йонните батерии. Сега производството се разширява в Съединените щати и на други места по света.
Само допреди две години китайските производители изтъкваха, че при тях производствените разходи са значително по-ниски. Това беше така отчасти, защото мнозина производители не включваха гаранциите в цената си. Някои продаваха близо 100% от продукцията си, но малка част от нея можеше да издържи тестовете според стандартите за качество.
Сега тази картина се променя, но е вярно също, че производството на батерии в други части на света се ускорява. А с увеличаването на обемите и цените на продукцията извън Китай спада.
http://www.greentech.bg/?p=10049