Прочетен: 1153 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 02.06.2010 22:00
Гръцкото правителство планира да стартира дългоотлаганата приватизация на държавни дружества като мярка за съкращаване на огромния държавен дълг. Това съобщи днес гръцкият финансов министър Георг Папаконстантину, цитиран от Wall Street Journal.
Правителството може да пристъпи към отдаване за приватизация на 49% от оперативния дял на държавната железопътна компания OSE, информира Папаконстантину. Преструктурирането на железниците е едно от условията, които ЕС и МВФ поставиха на Гърция за спасяването й от банкрут. Компанията има натрупан дълг над 10 млрд. евро, и губи по 1 млрд. годишно.
Ще бъдат приватизирани и държавните авоари в няколко казина. Държавата ще продаде 39% от дяла си в гръцките пощи и ще се откаже от участието си в редица държавни публични дружества, включително и водопроводните станции на два от най-големите градове в Гърция. Освен това, правителството ще преструктурира и подготви за приватизация газопреносната мрежа.
Гърция се бори да съкрати бюджетния си дефицит от рекордните 13.6% от БВП за 2009 г., като междувременно е изправена от държавен дълг в размер на 124.9% от тазгодишния брутен вътрешен продукт.
http://www.infostock.bg/infostock/control/news/details/26185
Гърция почти фалира, а страни като Германия, Великобритания, Италия и Испания трябва да правят драстични икономии. В Турция обаче икономиката бележи бум - за тази година се очаква прираст от почти 7 процента. Това пише DW-World в анализ на икономическото състояние на южната ни съседка.
При неотдавнашното си посещение в Турция германският министър на икономиката Брюдерле заяви, че Турция се е превърнала в мотор на стопанския растеж и че също и изявена експортна държава като Германия може да печели от това развитие. За над 4 000 германски фирми край Босфора Турция е златен пазар, подчертава Холгер Терстиже, шеф на турския клон на германската компания Харибо.
Нещата вървят стремглаво нагоре
За разлика от много други страни, Турция устоя без особени сътресения на най-новата глобална криза, макар че при започването й страната току що бе преодоляла най-ниската точка на своя собствена криза. През 2001 година турският банков сектор се срина. Държавата бе пред фалит. Специална програма на Международния валутен фонд донесе спешно необходимите кредити и принуди Анкара да предприеме радикални реформи. Оттогава нещата вървят напред.
Междувременно Турция принадлежи към групата Г-20 на най-силните икономики в света. От една страна икономическият възход се дължи на нарастващото търсене на вътрешния пазар. Турция обаче играе значителна роля и като логистичен мост към Близкия и Средния изток. Така например от Истанбул фирмата Харибо доставя своя продукция в страни като Либия, Обединените арабски емирства и Иран.
От Майкрософт до Форд, от Харибо до Тойота
Сходна е практиката и на други фирми. От Турция софтуеърният концерн Майкрософт направлява своя бизнес в близо 80 държави. Особено международната автомобилна индустрия откри Турция като централна производствена дестинация. Концерни като Форд, Тойота, Фиат и Рено построиха тук големи фабрики. Турция е след Япония най-големият износител на автомобили на европейския пазар.
Но също самата Турция предлага голям пазарен потенциал, тъй като три от четири турски домакинства още нямат собствена лека кола. За производители и фирми като "Харибо", които искат не само да продават, но и да произвеждат в Турция и региона, възникват обаче известни проблеми поради растящите заплати и сравнително силния курс на турската лира спрямо еврото.
http://www.infostock.bg/infostock/control/news/details/26186