Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.06.2012 00:05 - Криворазбраният пазар на "Лукойл"
Автор: meto76 Категория: Политика   
Прочетен: 1871 Коментари: 1 Гласове:
2

Последна промяна: 15.06.2012 00:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 
    Криворазбраният пазар на "Лукойл"

Компанията отказва да свали цената с повече от 3% при спад на петрола от близо 20% за един месец


Рязкото движение надолу при цената на петрола по световните борси през последния месец, вдъхна надежда, че икономиката на Европа може и да се съживи по-бързо. Анализаторите веднага приеха понижението на цената, с близо 20 долара за един месец, като знак, че това наистина е възможно.


Проблемите с Иран и Сирия надуваха цената на нефта, която в средата на март прехвърли 126 долара за барел. Подобни стойности се наблюдаваха през 2008 г., когато отново заради спекулации цената на нефта достигна близо 150 долара за барел. Решението на Организацията на страните износителки на петрол (OPEC) да вдигнат рязко добива си, заедно с растящите резерви от петрол в САЩ, обърнаха тенденцията. Върнаха се и надеждите, че по-ниската цена ще вдигне потреблението на горива, както и, че ще направи стоките и услугите по-евтини, и съответно по-търсени.


Тенденцията от последния месец обаче остава невидима за единствения производител на горива в България - "Лукойл". Рафинерията упорито отказва да забележи спада от 20% в цената на петрола сорт "Брент", като през май свали цените на три пъти, но крайният резултат беше едва 3% по-евтин дизел. Най-масовият бензин A95 H също поевтиня приблизително толкова. Дизеловото гориво е по-важно предвид това, че горивото се използва масово от бизнеса и цената му се отразява силно върху икономическото развитие на държавите.


От рафинерията продължават да използват оправданието "пазарната конюнктура", но то, като че ли важи само когато цената трябва да расте нагоре. Компанията твърди, че "стриктно следват цените на горивата на средиземноморските пазари (откъдето основно купува нефт), като отразява всяка тяхна промяна при цените на едро и на дребно в страната.


Цената на горивото в България, както и в по-голямата част от Европа, се определя от дневните котировки на Средиземноморски плац (Platts MarketScan FOP Mediterranean). За съжаление информацията там не е свободна, но стойностите там се определят на база цените на различните сортове петрол. С най-голяма тежест е добиваният в Северно море сорт "Брент".


До началото на март "Лукойл" оправдаваше рекордните до тогава цени от 2.71 лв. за литър дизел и 2.61 лв. за литър бензин A95 със скъпия петрол на международните пазари, както и със скъпия "зимен дизел", чието използване спира през март. На 1 март наистина последва понижение с 5 ст., което се дължеше именно на смяната на вида дизел. Бензинът остана без промяна.


Разбира се това понижение се случи точно в разгара на най-големия ценови ръст и логично няколко седмици по-късно дизеловото гориво вече струваше 2.74 лв. за литър, а бензинът 2.71 лв. за литър.


За да обяснят рекордните цени на дизела, през февруари "Лукойл" изготви анализ как точно се формира цената на горивата. Според изнесените данни тогава при 2.61 лв. за литър бензин A 95 компанията е на загуба от 1% или 2.6 ст. на литър. При дизела беше обявена печалба от 2% на литър, което при цена от 2.70 означаваше печалба от 5.4 ст. на литър.


От данните на компанията стана ясно, че 40% от цената на литър дизелово гориво се формира от акциз и ДДС. Стойността на нефта формира 40% от крайната цена, 12% са за транспорт, съхранение, дистрибуция, маркетинг и др., преработката на нефта добавя още 5% към стойността, биокомпонентата е 2%, а едва 2% е чистата печалба на компанията.


Стана ясно, че рафинерията дори продава бензина със загуба от 1%, въпреки високата цена. Както и при дизела най-голяма част от цената за литър се формира от акциза и ДДС - 44%. На второ място се нарежда стойността на петрола - 41% от крайната цена, 11% е от експлоатационни разходи и 5% за нефтопреработка.


Реално се оказва, че компанията следва "пазарната конюнктура", когато трябва да вдига цените или да ги сваля с малко. Стигне ли се обаче до момент, в който цената трябва да падне с 20% за един месец, пазарът вече не е от значение.

http://www.livebiz.bg/analizi/s/163807318


http://svejo.net/1549824-globalization-krivorazbraniyat-pazar-na-lukoyl



Гласувай:
2
0



1. samvoin - Пускам статията, но извода тук е, че ...
15.06.2012 22:08
Пускам статията, но извода тук е, че именно за това трябва система на РЕГУЛИРАН от държавата пазар, каквато вие - либералите ненавиждате и проклинате!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: meto76
Категория: Политика
Прочетен: 13325037
Постинги: 4396
Коментари: 12131
Гласове: 9760
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Юли, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031