Първата страна, в която вестниците на хартия ще изчезнат напълно, са САЩ - през 2017 г., а в България това ще се случи през 2035 г.
Това твърди австралийският футурист и автор на книги Рос Доусън в свое изследване, в което предрича постепенното измиране на хартиените вестници до 2040 г. Това не означава, че тогава няма да има въобще вестници, а че те ще бъдат изместени от техни издания в електронен вид.
Доусън е начертал графика, която включва 52 държави в света, включително България. Според нея хартиените вестници ще изчезнат най-напред в САЩ и в Исландия - съответно през 2017 и 2019 г., по-късно в Западна Европа - между 2023 и 2030 г. - и след 2040 г в останалата част на света. България е на 18 позиция в списъка заедно с Чили и Уругвай (виж графиката).
Като причини за отмирането на вестниците на хартия футуристът изброява редица икономически, политически, демографски и технологични фактори като падащите цени и нарастващи възможности на мобилните устройства (смартфони, таблети и четци за електронни книги), нарастването на техния брой на глава от населението, промяната на цените за печат, насоките на развитие на рекламата, нарастването на грамотността, промени във възрастовата структура на читателите и на читателските навици и нагласи, например да плащат за електронно съдържание, и др.
Сред технологичните фактори Доусън изтъква предимствата на т.нар. „електронна хартия", която е лека, може да се навива и прегъва, и за разлика от обикновената е интерактивна и може да показва и видео.
Според автора, фактори като подкрепа от правителствата за печатните издания в държави като Франция и Германия може да продължи техния живот с няколко години, но не и да предотврати процеса.
Предсказанията на Доусън разбуниха духовете и предизвикаха реакции в неговия блог и на много други места. Шефът на Международната асоциация за маркетинг на печата (INMA) Ърл Уилкинсън обобщава: „Това, което ми харесва в провокативната идея на Доусън е, че тя ни напомня, че часовникът тиктака. Трябва да действаме по-бързо на корпоративно и индустриално ниво, за да развием цифрови платформи, които да ни свързват с читателите и рекламодателите, трябва да побързаме със създаването на мултимедийни компании, които да използват докрай силните страни на печатните и онлайн издания, на мобилните устройства, iPad и други. Така както ни предупреждаваха през 90-те години, че тематичната реклама ще изчезне и ние трябва да сме подготвени за това, така сега ние трябва да се подготвим за всеобщото дигитализирано бъдеще - през 2025, 2050, 2100 г. или някога след нашите праправнуци."
http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=664151